StĂ„ngĂ„dalsbanan, som trafikerar strĂ€ckan mellan Linköping och Kalmar, behöver fĂ„ ökad prioritet frĂ„n Region Ăstergötland och Ăstgötatrafiken. Det hĂ€vdar Kristdemokraterna. Om de kommer till makten i det stundande regionfullmĂ€ktigevalet utlovar de flera prioriterade förslag för tĂ„gbanan.
â Vi ser att det hĂ€r Ă€r en viktig transportstrĂ€cka för tillvĂ€xten i Ăstergötland. Kinda Ă€r en vĂ€ldigt attraktiv bygd att bo i och kan man pendla pĂ„ ett smidigt sĂ€tt sĂ„ blir det Ă€nnu mer attraktivt, sĂ€ger Per Larsson (KD), oppositionsrĂ„d i Region Ăstergötland.
Han fortsÀtter:
â Vi vill ocksĂ„ att fler mĂ€nniskor ska gĂ„ frĂ„n att Ă„ka bil till att Ă„ka kollektivt och för mĂ„nga Ă€r det inget alternativ att lĂ€mna bilen och ta bussen i dag, men det skulle kunna vara ett alternativ att ta tĂ„get. Studier visar att man Ă€r mer benĂ€gen att gĂ„ ifrĂ„n bil till en attraktiv tĂ„gresa Ă€n en buss som ocksĂ„ kan hamna i trafikstockning pĂ„ vĂ€g 34.
Lena KÀcker Johansson (KD), ordförande för Kristdemokraterna i Kinda och ledamot i regionfullmÀktige, nickar instÀmmande.
â TĂ„g Ă€r bekvĂ€mt och gĂ„r fortare, sĂ€rskilt till den östra delen av Linköping om man Ă„ker frĂ„n Kisa eller Rimforsa. DĂ„ Ă€r det oslagbart med jĂ€rnvĂ€gen.
Nu föreslÄr Kristdemokraterna att StÄngÄdalsbanan ska utökas med ytterligare en tÄgavgÄng norrut pÄ morgonen, till Linköping, och ytterligare en tÄgavgÄng söderut pÄ eftermiddagen, frÄn Linköping.
â Om vi ska fĂ„ mĂ€nniskor som i dag Ă„ker bil att gĂ„ över till kollektivtrafik sĂ„ behöver vi fler avgĂ„ngar. Det ska gĂ„ tĂ„g varje timme under rusningstimmarna, bĂ„de pĂ„ morgonen och eftermiddagen. Det Ă€r attraktivt. Om mĂ„nga vĂ€ljer tĂ„g frigörs ju ocksĂ„ kapacitet pĂ„ vĂ€garna, sĂ„ för de som av olika anledningar mĂ„ste Ă„ka bil blir det ocksĂ„ större framkomlighet, sĂ€ger Per Larsson (KD).
Partiet vill ocksÄ se ett tÄgstopp i Sturefors.
â Det Ă€r ocksĂ„ en sĂ„dan ort som har vĂ€xt vĂ€ldigt mycket. Det blir vĂ€ldigt mycket trafik in frĂ„n Sturefors till Linköping och de bussar som nu gĂ„r samsas ju med bilarna pĂ„ vĂ€garna och gĂ„r dĂ€rför inte snabbare. DĂ€remot tar det ju 10 minuter med tĂ„g frĂ„n Sturefors in till Linköping och 20 minuter med bil om det inte Ă€r trafikstockning. Det Ă€r klart att det skulle bli en vĂ€ldig tidsvinst, sĂ€ger Per Larsson (KD).
Slutligen vill Kristdemokraterna göra det möjligt att resa till och frĂ„n Vimmerby med Ăstgötatrafikens biljetter.
â Det handlar om att det ska bli lĂ€ttare att resa för dem som Ă„ker över lĂ€nsgrĂ€nsen, till Vimmerby. Det Ă€r fortfarande inte helt smidigt nĂ€r man byter lĂ€n och kollektivtrafiksbolag. Precis som man kan resa till TranĂ„s i Jönköpings lĂ€n sĂ„ tycker vi att man ska kunna Ă„ka till Vimmerby pĂ„ en biljett frĂ„n Ăstgötatrafiken, sĂ€ger Per Larsson (KD).
Lena KÀcker Johansson (KD) nickar, tillÀgger:
â Jag kan Ă„ka i hela Ăstergötland pĂ„ min mĂ„nadsbiljett för knappt 1 000 kronor. Det Ă€r fantastiskt bra. De som pendlar över lĂ€nsgrĂ€nsen fĂ„r lĂ€gga tvĂ„ avgifter, bĂ„de för resan i Ăstergötland och resan i Kalmar. De pendlar kortare Ă€n vad jag gör, men betalar mer.
Har ni nÄgon vetskap om vad dessa prioriterade satsningar skulle komma att kosta?
â De stora kostnaderna Ă€r investeringar som görs med nationella medel, som upprustning av banorna. Det som vi behöver finansiera Ă€r till exmepel de ökade avgĂ„ngarna, men vi har ingen exakt siffra för vad det skulle kosta, svarar Per Larsson (KD).