Kristdemokraterna vill satsa pÄ StÄngÄdalsbanan

Kristdemokraterna vill satsa pÄ StÄngÄdalsbanan. Under en presstrÀff i Kisa presenterades partiets prioriterade förslag. Bland annat önskar de utökade tÄgavgÄngar och ett tÄgstopp i Sturefors.

Per Larsson (KD) och Lena KÀcker Johansson (KD) var i Kisa pÄ mÄndagseftermiddagen, för att presentera partiets prioriterade förslag för StÄngÄdalsbanan.

Per Larsson (KD) och Lena KÀcker Johansson (KD) var i Kisa pÄ mÄndagseftermiddagen, för att presentera partiets prioriterade förslag för StÄngÄdalsbanan.

Foto: Agnes GanestÄl

Kisa2022-08-22 17:00

StĂ„ngĂ„dalsbanan, som trafikerar strĂ€ckan mellan Linköping och Kalmar, behöver fĂ„ ökad prioritet frĂ„n Region Östergötland och Östgötatrafiken. Det hĂ€vdar Kristdemokraterna. Om de kommer till makten i det stundande regionfullmĂ€ktigevalet utlovar de flera prioriterade förslag för tĂ„gbanan.

– Vi ser att det hĂ€r Ă€r en viktig transportstrĂ€cka för tillvĂ€xten i Östergötland. Kinda Ă€r en vĂ€ldigt attraktiv bygd att bo i och kan man pendla pĂ„ ett smidigt sĂ€tt sĂ„ blir det Ă€nnu mer attraktivt, sĂ€ger Per Larsson (KD), oppositionsrĂ„d i Region Östergötland.

undefined
"För att det ska bli attraktivt att pendla sÄ behöver vi utöka tÄgavgÄngarna vid tidpunkten nÀr man reser till och frÄn studier och jobb, just ifrÄn Kisa och Rimforsa", sÀger Per Larsson (KD).

Han fortsÀtter:

– Vi vill ocksĂ„ att fler mĂ€nniskor ska gĂ„ frĂ„n att Ă„ka bil till att Ă„ka kollektivt och för mĂ„nga Ă€r det inget alternativ att lĂ€mna bilen och ta bussen i dag, men det skulle kunna vara ett alternativ att ta tĂ„get. Studier visar att man Ă€r mer benĂ€gen att gĂ„ ifrĂ„n bil till en attraktiv tĂ„gresa Ă€n en buss som ocksĂ„ kan hamna i trafikstockning pĂ„ vĂ€g 34.

Lena KÀcker Johansson (KD), ordförande för Kristdemokraterna i Kinda och ledamot i regionfullmÀktige, nickar instÀmmande.

– TĂ„g Ă€r bekvĂ€mt och gĂ„r fortare, sĂ€rskilt till den östra delen av Linköping om man Ă„ker frĂ„n Kisa eller Rimforsa. DĂ„ Ă€r det oslagbart med jĂ€rnvĂ€gen.

undefined
"Kompetensförsörjning Àr en viktig del av vÄr satsning, att mÀnniskor ska kunna jobba pÄ olika stÀllen, bÄde norrut och söderut. Det Àr en jÀtteviktig del och dÄ mÄste det vara bekvÀmt att pendla", sÀger Lena KÀcker Johansson (KD).

Nu föreslÄr Kristdemokraterna att StÄngÄdalsbanan ska utökas med ytterligare en tÄgavgÄng norrut pÄ morgonen, till Linköping, och ytterligare en tÄgavgÄng söderut pÄ eftermiddagen, frÄn Linköping.

– Om vi ska fĂ„ mĂ€nniskor som i dag Ă„ker bil att gĂ„ över till kollektivtrafik sĂ„ behöver vi fler avgĂ„ngar. Det ska gĂ„ tĂ„g varje timme under rusningstimmarna, bĂ„de pĂ„ morgonen och eftermiddagen. Det Ă€r attraktivt. Om mĂ„nga vĂ€ljer tĂ„g frigörs ju ocksĂ„ kapacitet pĂ„ vĂ€garna, sĂ„ för de som av olika anledningar mĂ„ste Ă„ka bil blir det ocksĂ„ större framkomlighet, sĂ€ger Per Larsson (KD).

Partiet vill ocksÄ se ett tÄgstopp i Sturefors.

– Det Ă€r ocksĂ„ en sĂ„dan ort som har vĂ€xt vĂ€ldigt mycket.  Det blir vĂ€ldigt mycket trafik in frĂ„n Sturefors till Linköping och de bussar som nu gĂ„r samsas ju med bilarna pĂ„ vĂ€garna och gĂ„r dĂ€rför inte snabbare. DĂ€remot tar det ju 10 minuter med tĂ„g frĂ„n Sturefors in till Linköping och 20 minuter med bil om det inte Ă€r trafikstockning. Det Ă€r klart att det skulle bli en vĂ€ldig tidsvinst, sĂ€ger Per Larsson (KD).

undefined
"Det hÀr Àr viktigt för oss och de hÀr prioriteringarna tar vi med oss in i förhandling efter valet", sÀger Per Larsson (KD).

Slutligen vill Kristdemokraterna göra det möjligt att resa till och frĂ„n Vimmerby med Östgötatrafikens biljetter.

– Det handlar om att det ska bli lĂ€ttare att resa för dem som Ă„ker över lĂ€nsgrĂ€nsen, till Vimmerby. Det Ă€r fortfarande inte helt smidigt nĂ€r man byter lĂ€n och kollektivtrafiksbolag. Precis som man kan resa till TranĂ„s i Jönköpings lĂ€n sĂ„ tycker vi att man ska kunna Ă„ka till Vimmerby pĂ„ en biljett frĂ„n Östgötatrafiken, sĂ€ger Per Larsson (KD).

Lena KÀcker Johansson (KD) nickar, tillÀgger:

– Jag kan Ă„ka i hela Östergötland pĂ„ min mĂ„nadsbiljett för knappt 1 000 kronor. Det Ă€r fantastiskt bra. De som pendlar över lĂ€nsgrĂ€nsen fĂ„r lĂ€gga tvĂ„ avgifter, bĂ„de för resan i Östergötland och resan i Kalmar. De pendlar kortare Ă€n vad jag gör, men betalar mer.

Har ni nÄgon vetskap om vad dessa prioriterade satsningar skulle komma att kosta?

– De stora kostnaderna Ă€r investeringar som görs med nationella medel, som upprustning av banorna. Det som vi behöver finansiera Ă€r till exmepel de ökade avgĂ„ngarna, men vi har ingen exakt siffra för vad det skulle kosta, svarar Per Larsson (KD).

undefined
"Om vi inte sÀger att StÄngÄdalsbanan ska prioriteras och den hÀr banan Àr viktig för oss, dÄ sÀger vi att den lika gÀrna kan lÀggas ned. Och det tror inte vi pÄ. Vi tror att den har en uppgift", sÀger Lena KÀcker Johansson (KD).
KD:s prioriterade förslag

StÄngÄdalsbanan Àr den jÀrnvÀg som gÄr mellan Linköping och Kalmar. Nu vill Kristdemokraterna satsa pÄ jÀrnvÀgen. De vill:

Utöka med ytterligare en tÄgavgÄng in mot Linköping pÄ morgonen

Utöka med ytterligare en tÄgavgÄng frÄn Linköping pÄ eftermiddagen

Införa ett tÄgstopp i Sturefors

Göra det möjligt att resa till och frĂ„n Vimmerby med Östgötatrafikens biljetter

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!