Det blev en sen kväll på Richts konditori i tisdags för de anställda som fick sälja och baka semlor fram till stängning. Helena Andersson på konditoriet berättar att försäljningen av semlor är mer spridd över hela veckan numera, och att dessa dagar suddas ut mer och mer.
– Vi har märkt att det är färre som köper semlorna på just fettisdagen och att försäljningen är mer utspridd. Men det är klart att det är många, säger Helena Andersson.
Trots detta så såldes alltså cirka 2 000 semlor, endast under fettisdagen. En siffra som har varit stabil under de senaste åren.
Den klassiska semlan med mandelmassa är den som det säljs absolut mest av, men varianten med vaniljfyllning har ökat mycket också. Allt fler varianter för den med allergier har också ökat. Exempelvis semlor som är gluten- och laktosfria har ökat i försäljning.
Göran Tell är konditoriets chef och säger att under den här tiden på året så säljs ett par 100 semlor en vanlig dag. Fettisdagen är tillsammans med kanelbullens dag de mest populära bakverksdagarna där försäljningen ökar stadigt, men än så länge har semlorna ett litet försprång.
– Semlorna lockar lite mer än kanelbullarna. Jag tycker det är väldigt gott och det verkar Kisaborna tycka också, säger Göran Tell.
Traditionsenligt så fortsätter semlorna att säljas fram till påskhelgen, och så även på Richts konditori.