Kisarektorns reaktion: "Det är fruktansvärt"

"Det visar hur allvarliga konsekvenser det här kan få". Det säger Johannes Kullered, rektor på Värgårdsskolans högstadie, om Kindaförälderns berättelse om läget i sociala medier.

Johannes Kullered, rektor på Värgårdsskolans högstadie, ser allvarligt på problematiken kring sociala medier. "Det kan få allvarliga konsekvenser", säger han.

Johannes Kullered, rektor på Värgårdsskolans högstadie, ser allvarligt på problematiken kring sociala medier. "Det kan få allvarliga konsekvenser", säger han.

Foto: Fredrik Nygren

Kisa2021-03-19 12:00

Först slog skolpersonalen larm om ett allt hårdare klimat på sociala medier. Sedan uppmärksammade vi de pågående polisutredningarna som är kopplade till skolan och rör så kallade "expose-konton", där mer eller mindre avklädda bilder publiceras och sprids vidare. Nu väljer en Kindaförälder, vars dotter är en av de drabbade, att delge sina erfarenheter.

Hur ser du på att familjen funderar över att byta skola?

– Det är ju ett exempel på vilka konsekvenser konflikterna på sociala medier faktiskt kan få. Att någon fiskar fram kränkande foton och sprider dem vidare på det här sättet kan vara förenat med en oerhörd skam för de drabbade eleverna. Det kan göra att de inte känner att de kan gå till skolan, och jag förstår dem verkligen, vilket påverkar deras utbildning. Det är helt fruktansvärt, svarar Kullered och fortsätter:

– Det kan sätta väldigt djupa spår hos individer och tyvärr har inte vi, som skola, möjlighet att sudda ut den här bilden eller andra saker som har hänt på nätet. Vi kan inte göra mer än att finnas här, stötta upp och hjälpa så mycket vi bara kan.

undefined
Mobilfritt under hela skoldagen, det är Kullered skeptisk till. "Vi ska lära eleverna att leva med mobilerna", resonerar han.

Vad är egentligen skolans ansvar i det här?

– Vi har såklart ett ansvar för att det ska råda arbetsro och trygghet i skolan så att vi kan fokusera på det som skolan finns till för – alltså utbildning. Vårt jobb är att arbeta förebyggande och lära eleverna vad som är rätt och riktigt. Vi hjälper också till att reda ut konflikter och sortera i ärenden, men vi kan inte göra allt själva, svarar Kullered.

– Vi kan inte heller överta ansvaret för barnens uppfostran från föräldrarna, där går vår gräns, men vi ska stötta föräldrarna. Samtidigt är gränsen väldigt otydlig då fritiden, skolan, nätet och allt det där flyter ihop, fortsätter han.

Vårdnadshavaren, vars dotter har drabbats av kränkningar och trakasserier på sociala medier, tycker att skolan bör införa mobilförbud under hela skoldagen.

– Vi har gradvis skärpt upp våra regler och numera ska mobilen vara i skåpet på lektionstid. Jag vet att "en mobilfri skola" har lyfts fram som förslag. Vi är inte där i dagsläget, men jag utesluter inte att vi kommer att diskutera det ett varv till framöver. En annan aspekt är att vi faktiskt ska lära eleverna att leva med de här verktygen resten av deras liv.

undefined
Fritidsledaren Tobias Siverholm och kuratorn Beatrice Borg Eriksson vittnar om en ökning av nätrelaterade konflikter på skolan.

Kullered vill, i den här frågan, passa på att skicka en uppmaning till vårdnadshavarna.

– Att en sådan åtgärd skulle göra att kränkningarna minskar tror jag dock inte, det mesta händer faktiskt på fritid och kvällar. De föräldrar som förespråkar en mobilfri skola bör också pröva tanken om de själva kan klara av att förbjuda sina barn att ha mobilen på nätterna, från klockan 22.00 till 07.00. Det är samma "krig" som vi måste ta här på skolan.

Kan ni än tydligare sätta ned foten mot de elever som kränker?

– Vi har få möjligheter till sanktioner, det är inte vårt uppdrag. Vi kan visserligen stänga av eller förflytta elever en kortare tid och ge skriftliga varningar – och det händer att vi gör det, men det är inte där vi vill vara, svarar Kullered.

Finns det något mer ni som skola kan göra?

– Den digitala värld vi lever i har vuxit, kanske än mer under pandemin, så det är klart att vi måste fortsätta att fortbilda vår personal och ta upp de här sakerna i undervisningen. Det är ett arbete vi aldrig blir färdiga med.
 

Skolans ansvar

"Enligt en rapport från Skolverket upplever mer än varannan lärare att det finns behov av kompetensutveckling för att förebygga kränkningar mellan elever på nätet. Enligt skollagen ska skolan agera förebyggande för att förhindra kränkningar. Likaså har skolan en skyldighet att direkt agera när de får kännedom om en elev som anser sig ha blivit utsatt. Huvudmannen för skolan är skyldig att se till att det finns ett målinriktat arbete för att motverka kränkningar".
Källa: www.skolverket.se

Karta: Värgårdsskolan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!