Kommunens plan för stationsområdet: "Ett lyft för Kisa"

I dag är det en tom asfaltsyta med några busshållsplatser. I framtiden, med en investering på totalt 9 600 000 kronor, kan stationsområdet i Kisa bli ett fullfjädrat resecentrum.

Busshållsplatser med väderskydd och uppställningsplatser för Östgötatrafikens fordon. Det är några av komponenterna när Kinda kommun ska utveckla stationsområdet i Kisa.

Busshållsplatser med väderskydd och uppställningsplatser för Östgötatrafikens fordon. Det är några av komponenterna när Kinda kommun ska utveckla stationsområdet i Kisa.

Foto: Dennis Petersson

Kisa2021-02-24 09:40

Under våren 2020 gick den långtgående processen, för att möjliggöra en ny Ica-butik vid stationsområdet, i stöpet. Några månader därpå revs den slitna stationsbyggnaden och trots protester även det kulturhistoriska godsmagasinet. Sedan dess har kommunens plan- och byggavdelning arbetat för att ta fram en ny dispositionsskiss för området, en skiss som nu är färdigställd. Under tisdagen kunde politikerna i samhällsbyggnadsnämnden (SBN) ge grönt ljus åt dokumentet.

– Dispositionsskissen slår fast hur vi kan använda och utforma alla olika ytor på området för att skapa utrymme för alla de behov som vi ser. Utifrån skissen kan vi sedan jobba fram ett investeringprojekt, alltså en ombyggnad/upprustning av området, men där är vi inte ännu, förklarar plan- och byggchef Maria Hedberg.

undefined
Här är kommunens framtagna dispositionsskiss som visar hur de olika ytorna på stationsområdet kan användas. Mer exakta ritningar kommer att tas fram under projektets gång.

Hennes avdelning har, i framtagandet av den nya skissen, utgått från de utredningar som tidigare har genomförts i projektet. Här är några av de behov och önskemål, för ett nytt resecentrum, som har identifierats:

1. Busshållsplatser med plattformar och ledstråk för personer med funktionsnedsättning, för ökad tillgänglighet, samt uppställningsplatser för kollektivtrafikens fordon utifrån Östgötatrafikens prognoser.

2. Förbättrad tillgänglighet, skyltning och säkerhetsåtgärder för oskyddade trafikanter.

3. Tillräcklig belysning inom området för ökad tillgänglighet och upplevd trygghet.

4. Väderskydd i anslutning till busshållsplatser, allmänna toaletter samt yta för pendlar- och cykelparkering.

5. Växtinslag och andra åtgärder som skapar ett mjukare och mer stadsmässigt intryck. Även konstnärlig utsmyckning.

6. Tillräcklig yta för Grahns Bilar AB:s befintliga verksamhet inom området.

– Genom den här investeringen tänker vi oss ett mer stadsmässigt resecentrum, någonting som besökarna upplever som välkomnande. Man kanske först inte hade planerat att stanna i Kisa men tack vare omgivningen så blir man inspirerad – "här finns något spännande att upptäcka". Sedan handlar det om att göra stationen till en mer tillgänglig, inkluderande och trygg miljö för alla människor, förklarar Maria Hedberg.

undefined
"Det handlar mycket om att göra stationsområdet tryggare och mer tillgängligt", konstaterar Kindas plan- och byggchef Maria Hedberg.

I samband med SBN-beslutet fick samhällsbyggnadsförvaltningen i uppdrag att, utifrån den klubbade skissen, nå nödvändiga överenskommelser med Trafikverket, Östgötatrafiken, Region Östergötland och Grahns Bilar AB. Bedömningen är att upprustningen, om den genomförs i sin helhet, kommer att kosta 9,6 miljoner kronor där hälften kan täckas med statliga bidrag. Kruxet är att kommunen endast har avsatt två miljoner kronor i sin egen investeringsbudget.

– Det gör att vi antingen får titta på möjligheten att få till mer investeringsmedel till projektet eller så får vi börja prioritera bort sånt som vi i dagsläget inte vill lägga pengar på – men det är nästa steg. Innan dess ska vi ansöka om medfinansieringsbidrag från regionen. Ett bidrag vi har rätt till då projektet tillgängliggör kollektivtrafiken, berättar Hedberg.

Plan- och byggavdelningens ambition, om allt flyter på som det ska, är att byggnationen kan genomföras under 2022. Så här kommenterar SBN-ordföranden Mikael Österling (L) tisdagens beslut som gör att utvecklingen nu går vidare:

– Det är väl ingen som är särskilt stolt över hur området ser ut i dag. Då är det jättetrevligt om vi kan genomföra det här.

Hur ser ni på finansieringen? Finns det möjlighet att utöka budgeten?

– Självklart är det inte vi som beslutar om det, det måste kommunfullmäktige (KF) göra, men jag uppfattar att det finns en bred politisk vilja att snygga till det här området, svarar Österling innan vice ordförande Hans Måhagen (S) fyller i:

– Det finns nog en total politisk enighet kring att något behöver att göras. Visar det sig att vi behöver äska en större investeringsram hos KF får vi självklart göra det.

undefined
Trafikverket har tidigare gett signaler om att säkerhetsskapande åtgärder behövs kring järnvägen. Detta ska samordnas med kommunens projekt.

Hur ser ni på att området ser ut som det gör i dag, och politikens ansvar där?

– Självklart har det inte satsats medel där på länge och mycket har väl haltat på grund av motstridiga intressen och att man dessutom har haft en process med Ica som man ville gå till botten med. De processerna har gjort att hela området har avvaktat, svarar Österling.

Måhagen avslutar:

– Det som har hindrat processen är att vi förhandlade ända in i kaklet med Ica. Innan den processen var klar kunde vi inte börja med det övriga området. Klart är att det inte ser något bra ut i dag.

Ingen ny detaljplan krävs

"Enligt Kinda kommuns översiktsplan antagen 2004 samt fördjupad översiktsplan för Kisa antagen 2015 ska Kisa stationsområde göras mer attraktivt och byggas om med förbättrad tillgänglighet. De gällande stadsplanerna över området, antagna 1941 och 1961, avser trafikområde för järnvägsändamål vilket bedöms inrymma de nu tänkta åtgärderna som kommunen har. Därför krävs ingen ny detaljplan för projektet". Källa: Kinda kommun

Karta: Stationsområdet, Kisa
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!