En upprustning av stationsområdet har varit på gång under många år och när planerna på en ny ICA-butik gick i stöpet, under våren 2020, fick Kinda kommun ta saken i egna händer. Med totalt tio miljoner kronor, där hälften täcks av bidrag från Trafikverket, ska kollektivtrafiksnavet förvandlas till något annat än en tom asfaltsyta. Nu har kommunstyrelsen gett starttillstånd för projektet.
– Det första steget är att vi har beställt en detaljerad skiss så att vi har något att utgå ifrån när det praktiska arbetet ska dra igång. Det vi gör först är allt VA-arbete – till exempel en dagvattenutbyggnad, förklarar projektledaren Cathrine Andersson.
– Vi behöver också genomföra ett upphandlingsförfarande för entreprenaden, fortsätter hon.
Kommunen har tidigare presenterat en översiktlig skiss över den tänkta utformningen. Sedan dess står det klart att en allmän toalett ska byggas, att busshållsplatserna ska vara tre till antalet och att busskurerna, även kallade väderskydden, ska utrustas med infravärme.
– Utöver det ska det bli påvisade körfält för busstrafiken, avgränsade parkeringsytor för bilar och cyklar samt gångvägar som leder till busshållsplatserna och tåg-perrongen. Tanken är att området ska bli tydligare och säkrare för alla, berättar Andersson.
Planerna för stationsområdet har tidigare kritiserats för att sakna en väntsal.
– Det har inte setts något behov av en väntsal då det finns uppvärmda väderskydd. Sedan skulle det vara svårt att få till rent platsmässigt om jag ska vara ärlig, säger Andersson och förtydligar sedan:
– Om trafiken ska flyta på ett bra sätt, och om det ska finnas ordentligt med parkeringar och gångvägar, finns det inte plats för en särskilt stor väntsal. Därför har vi valt att fokusera på väderskydd och en offentlig toalett.
Hur ser ni på skrivelsen från Stångådalsbanans vänner?
– Vi kommer att titta på den under projektets gång, absolut, men vi är inte riktigt där än. Jag håller med föreningen om att vi inte får bygga bort möjligheterna för ett ökat resande med tåg, men det är bussdelen vi har rådighet över, svarar Andersson.
Det statliga stödet sträcker sig över 2021 och 2022. Förhoppningen är att det praktiska arbetet kommer igång under 2021.
– Blir det en lång och kall vinter finns det givetvis risk för förseningar, konstaterar projektledaren.