Enligt samhällsbyggnadschefen Karolina Hedlund beror det uppkomna behovet främst på två sentida förändringar.
– Våra egna tillsynsmyndigheter, miljökontoret är en sådan, har börjat att jobba på ett annat mer projektinriktat sätt från och med 2021. De går exempelvis igenom kommunens alla vattenverk samtidigt, sedan reningsverken och så vidare. Det gör att kontrollen blir mer effektiv, förklarar hon och fortsätter:
– Det har inneburit ett ökat tryck på vår drift- och renhållning, men också på VA-sidan, som egentligen har varit eftersatt sedan tidigare. Med den här förändringen blev det väldigt tydligt.
Anledningen till en fordonsamordnare, på 50 procent av en heltid, är att en ny fordonspolicy ska tas fram.
– Det är ett nytt uppdrag för vår förvaltning och det har blivit tydligt för oss att vi är i behov av någon som ansvarar för kommunens totala fordonsflotta, förklarar Hedlund.
Tjänsten som driftledare motsvarar en heltid och kostar, tillsammans med fordonssamordnaren, drygt 900 000 kronor om året. Detta är pengar som saknas i den klubbade budgeten för 2022.
– Vi hade inte vetskap om behoven i samband med budgetarbetet, menar Hedlund.
Sbn kommer nu att äska, alltså be, kommunfullmäktige om utökade budgetramar nästa år.
– Om vi inte får det måste nämnden agera inom befintlig ram och göra interna justeringar för att säkerställa att vi uppfyller myndighetens krav, skriver nämndens ordförande Mikael Österling (L) i ett mejl.