Han är lastbilschauffören som kör limousin

För tio år sedan var Fredric Henningsson, vid sidan om sitt yrke som lastbilschaufför, även egenföretagande limousinchaufför. Nu har han återigen tagit upp limousinkörandet och startat ett nytt företag.

Att driva ett limousinföretag i en så liten ort som Kisa ser inte Fredric som ett problem. "Det är ju inte så långa avstånd till andra platser så vi har möjlighet att röra oss. Det är lätt att vara flexibel", säger han.

Att driva ett limousinföretag i en så liten ort som Kisa ser inte Fredric som ett problem. "Det är ju inte så långa avstånd till andra platser så vi har möjlighet att röra oss. Det är lätt att vara flexibel", säger han.

Foto: Agnes Ganestål

Kisa2022-01-17 17:35

Stora snöflingor faller över Kisa, där Fredric Henningsson bor med sin sambo och deras barn. Utanför familjens hus står två limousiner.

– På något sätt kommer man alltid tillbaka till limousinerna, för det är ett väldigt roligt jobb, konstaterar Fredric leende.

undefined
Fredric är lastbilschaufför och planerar att bedriva limousinverksamheten vid sidan om sitt heltidsjobb.

Senast för tio år sedan drev han ett eget limousinföretag. Efter det gångna uppehållet, med undantag för några körningar åt ett företag i Linköping, har han återigen köpt två limousiner och startat ett nytt företag.

På bara en månad, sedan registreringen av bolaget skedde, har många hunnit få nys om verksamheten.

– Vi är nästan fullbokade inför studenten redan och vi har även flera bröllop inbokade till i sommar. Det är kul att vi redan börjar komma ut. Jag har fortsatt att få förfrågningar under de senaste åren, då jag inte haft någon limousin, och det var ju det som väckte tanken att börja igen. 

undefined
Att driva ett limousinföretag i en så liten ort som Kisa ser inte Fredric som ett problem. "Det är ju inte så långa avstånd till andra platser så vi har möjlighet att röra oss. Det är lätt att vara flexibel", säger han.

Fredrics forna limousinverksamhet bedrevs i Västervik, där han då bodde. Att den verksamheten blev ett faktum kan nästan beskrivas som en slump.

– Jag handlade mycket med bilar förr och då kom jag över en gammal limousin, som jag köpte. Efter det fick jag många kundförfrågningar och det fick mig att ta reda på allt som krävs för att få köra, som tillstånd, utbildningar och taxiregistrering. Sedan bestämde jag mig för att satsa. Som mest har jag haft åtta limousiner.

Varför slutade du?

– Jag hann inte med både det och lastbilarna, så jag valde bort limousinerna just då.

undefined
Fredric är nästan fullbokad vad gäller limousinkörningar inför studenten 2022. Men hittills har covid-19 ställt till det lite för honom. "Det vi hade inbokat vid nyår blev inställt", berättar han.

Men nu har Fredric alltså tagit upp limousinkörandet igen.

– Det var mest för skojs skull även den här gången, till att börja med. Limousinen som jag köpte först ska renoveras. Men så började folk återigen att höra av sig så då köpte vi en färdig, taxiregistrerad limousin också. 

Miljöförstöring är ett hett ämne i dag. Hur tänker du kring att starta ett företag som främjar bilåkande?

– Man åker ju ändå åtta stycken i limousinen. Ofta kanske alternativet är att man åker i flera bilar till hockeymatcher och liknande.

undefined
"Just nu är min plan att köra med två bilar, men min dröm är att kunna utöka till en större limousin också", berättar Fredric.

Tanken är att hålla limousinverksamheten som en extrasysselsättning. Både Fredric och hans sambo har kvar sina jobb som lastbilschaufförer.

– Det är svårt att leva fullt ut på det här, men det vore kul om vi inte behövde jobba heltid på andra jobb också. Just nu är det mest för skojs skull, så får vi se hur det utvecklar sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!