Precis intill riksväg 23/34, vid den södra "entrén" till Kisa, har företagaren Pär Fröjd kommit till att etablera sin verksamhet på allvar. År 2013 förvärvade han nämligen fastigheten, med tillhörande kontor- och verkstadslokaler, samtidigt som han köpte upp den närliggande gummiverkstaden. Här, där lastbilarna kommer och går i en strid ström, träffas vi för en intervju. Med det senaste uppköpet växer Fröjds Åkeri AB ytterligare – och får ännu ett ben till att stå på. Mats Nilsson å sin sida får, efter många år av hårt arbete, äntligen möjlighet till lite semester och ledighet.
– Jag har haft extremt mycket jobb, inte minst förra året – det var knappt så att jag redde ut det. Dels var det många personer som, tack vare coronapandemin, genomförde en massa projekt hemma som krävde grus och så var hösten väldigt blöt vilket gjorde att timmerbilarna behövde grusade vägar för att ta sig fram, förklarar Nilsson och fortsätter:
– Under min tid med företaget har jag aldrig haft någon semester att tala om. Samtidigt har min hustru varit hemma i fyra år nu och jag vill gärna ha ett par härliga år tillsammans med henne, så det var dags att sälja.
Hur känns det att lämna över familjeföretaget?
– När jag var en liten grabb var min största dröm att bli lastbilschaufför – en dröm jag också uppfyllde. Visst känns det vemodigt, det har varit en spännande resa, men jag vet också att företaget hamnar i goda händer.
Mats Nilsson har, med endast en lastbil, omsatt omkring tre miljoner kronor varje år. Fröjds Åkeri AB, som nu tar över hans verksamhet, är av betydligt större omfattning. Under 2020 omsattes drygt 70 miljoner kronor med 26 lastbilar i rullning och mellan 300 och 400 körda lass i veckan. Personalstyrkan består av ett 40-tal anställda vid åkeriet och verkstaden.
– Det största åkeriet i Kinda? Ja det måste vi vara. Det var faktiskt någon som sa till oss att vi var en av de största privatägda skogsåkerierna i länet, men vi har aldrig kollat upp det närmare, konstaterar Pär Fröjd och fortsätter:
– Den stora utmaningen för oss är att lyckas vara effektiva, det är däri vinsten ligger. Efter affären med Mats så får vi in kompetensen under vårt eget tak och då kan prioritera och styra vår tid själva. Precis som att ha en egen gummi- och lastbilsverkstad ger det oss fler ben att stå på och möjlighet till effektivisering.
I affären ingår det också att Mats Nilsson fortsätter att arbeta under en övergångsperiod 2021.
– Vi vill så klart ta tillvara på hans otroliga kunnande och tanken är att min son Jonas ska arbeta vid sidan av Mats under en period. På så sätt kan vi förhoppningsvis behålla de kunder som han har haft, förklarar Pär Fröjd.
Kan ni fortsätta att växa hur mycket som helst?
– Nej det tror jag inte. Jag har sagt länge att vi inte ska växa mer och det är inte heller det som är moroten. Moroten är snarare att få ihop helheten, vara effektiva och göra ett bra jobb, svarar Pär.
Vad ser ni som den stora långsiktiga utmaningen?
– Mycket är att transportera tillräckligt miljövänligt och kostnadseffektivt – det kommer vi aldrig ifrån. Jag tror inte på ellastbilar, men en viss del handlar om drivmedlet. Sedan handlar det mycket om att inte köra med tomma lastbilar och där försöker vi hjälpas åt och byta lass med andra åkerier i branschen.