Industrikoncernen Södra, som i sin senaste årsrapport redovisar en nettoomsättning på 33,4 miljarder kronor, har tidigare meddelat att man ska utreda möjligheten att ersätta sågverket i Kisa med en helt ny anläggning.
Av det man gick ut med då framkom inte hur mycket större produktionen skulle kunna bli med det tilltänkta verket. Däremot framgår det av dokument som inkommit till Länsstyrelsen Östergötland.
Där står det att Södra wood Kinda, företaget bakom sågverket, avser att gå från dagens produktion på runt 200 000 kubikmeter trävaror årligen, till 500 000 kubikmeter. Detta ska ske stegvis fram till år 2032.
Med dagens produktion kommer ungefär 9 000 timmerbilar per år till sågverket. Skulle årsproduktionen öka till 500 000 kubikmeter skulle det istället krävas cirka 22 000 timmerbilar, bedömer företaget. Utleveransen av färdiga produkter väntas öka från 4 000 till 8 400 lastbilar.
Dokument där allt detta går att läsa är ett så kallat samrådsunderlag. Tanken är berörda parter, som kommunen, ska ta del av det och komma med inspel på vad som behöver beaktas om ett nytt sågverk ska byggas. Det är länsstyrelsen som fattar beslut om tillstånd för att utvidga verksamheten.
Vad tittar ni på främst för att bedöma om ni ska avslå eller bevilja ansökan?
– För sågverk är det ett antal miljöfrågor som typiskt sett har störst betydelse, säger Axelsson, och nämner bland annat utsläpp i vatten och markföroreningar som exempel, säger Karl-Martin Axelsson, miljöskyddshandläggare på Länsstyrelsen Östergötland.
Han nämner också transporterna som en aspekt man tar hänsyn till – hur anslutningsvägarna ser ut och vilka bostäder som finns i närheten. Men det är ingen bedömning som är klar än så länge.
– Vi säger varken bu eller bä om utgången, men noterar att det är en fråga som vi behöver utreda.
Hur lång tid det kan ta efter att en ansökan inkommit till det att beslut om tillstånd fattas varierar. Målet är att det ska ske inom ett halvår.
Södra wood Kinda ber att få svara på våra frågor på mejl. Via ombud svarar Magnus Fransson, platschef.
Enligt företaget skulle de tiotusentals extra timmertransporter som sågverksplanerna innebär gå via en annan rutt än via väg 134 och genom Kisa samhället, som är fallet idag.
"Med den ökning som anges i förprojektet kommer trafik i huvudsak komma från nord och nordväst och transporter sker inte genom samhället", skriver man i mejlet.
"Kindasågens kunder är i huvudsak lokaliserade norrut, ökningen kommer på samma sätt ske i samma riktning. Transport av färdig vara sker via väg 34 mot Linköping och går ej genom samhället."
Från 9 000 till 22 000 inkommande timmerbilar årligen, kan infrastrukturen i och runt Kisa klara det?
"I den miljökonsekvensutredning som ingår som en del av tillståndsansökan kommer denna fråga att utredas."
Nya rastplatser, tankplatser eller annan utbyggnad av stödjande infrastruktur är inte aktuellt vad det verkar.
"Idag tyder de utredningar som gjorts på att det inte ska behövas vidtas några sådana åtgärder."
På frågan om det hade varit ett alternativ att bygga det nya verket på en helt annan ort ges inget helt klart svar. Man skriver i mejlet:
"Södras uppfattning är att lokalisering ska vara på nuvarande plats."
I nästa mening står det:
"I den miljökonsekvensutredning som ingår som en del av tillståndsansökan ska lokaliseringsfrågan utredas."