– Om situationen blir bättre, och kunderna kommer tillbaka, annullerar vi uppsägningen och jag fortsätter som vanligt, förklarar egenföretagaren.
Natalia Purvinene kom till Sverige från Ryssland för åtta år sedan och startade år 2016 sitt egna massage- och friskvårdsföretag. Det började genom ett samarbete med hotell- och konferensanläggningen Rimforsa Strand och fortsatte med en egen mottagning. Nu står företagaren inför sin största utmaning hittills.
– Den sista behandlingen som jag gjorde på Rimforsa Strand var i februari. De har det tufft själva, har drabbats hårt av viruset och då vi samarbetar tätt gör ju jag det också, förklarar massören och fortsätter:
– Utöver det har jag tappat omkring fyra av fem bokningar. Vanligtvis i april kanske jag i snitt har mellan tre och fyra kunder varje dag. Nu är det ungefär så många som jag har på en hel vecka.
Varför tror du så många avbokar?
– Det kan vara så att folk är rädda för att gå på massage på grund av viruset men det kan också bero på att man behöver prioritera annat rent ekonomiskt.
I dialog med fastighetsägaren Kindahus har hon beviljats hyressänkning i maj och juni med möjlighet till förlängning. Hon har också valt att avsluta det nuvarande hyreskontraktet från och med maj månad. Uppsägningstiden är nio månader.
– Jag klappar inte ihop av det här. Jag är alltid optimistisk och någon gång måste ju det här vända, även om det tar tid, avslutar Purvinene.