– I dagsläget ser vi fram emot att i nämnden kunna ta beslut om upphandling nu i februari, säger samhällsbyggnadsnämndens ordförande Mikael Österling (L).
Det var i augusti förra året som den tidigare upphandlingsprocessen gick i stöpet. Nu, nära fem månader senare, görs ett nytt försök, med ett nytt förfarande och nya förutsättningar. Kommunens förhoppning är att de genomförda förändringarna ska locka fler anbudsgivare.
– Vid förra upphandlingen gick vi in och berättade exakt hur det skulle se ut. Nu går vi istället in och beskriver förutsättningarna och vilka funktioner vi vill att stationen ska innehålla. Det ger en helt annan ingång i upphandlingsförfarandet, berättar Österling och förvaltningschef Bita Almasian fortsätter:
– Det här är en metodik som vi vet att många offentliga beställare har jobbat med. En kommun bygger inte en räddningsstation om året, utan snarare en var hundrade år, och vi är inte experter på det. Det finns entreprenörer som har större erfarenhet och som tillsammans med underleverantörer och projektörer själva kan hitta smarta, kloka och effektiva lösningar.
Den totala budgeten för projektet är 55.5 miljoner kronor och när det gäller driftkostnaden blir det 2 700 000 kronor dyrare om året i jämfört med den befintliga brandstationen.
– Det är något som vi måste tilläggsäska för i driftbudgeten, berättar Österling.
Efter nämndens beslut i februari varar upphandlingsförfarandet i cirka åtta veckor. Därefter planerar kommunen att ta beslut om tilldelning någonstans kring månadsskiftet april/maj. Om tidsplanen håller står förprojekteringen på tur i juni månad och efter färdigt bygglov kan spaden sättas i marken i anslutning till det kommande årsskiftet. Till sist återstår cirka 18 månaders entreprenadtid, och först då kan den nya brandstationen, som så länge varit på tapeten, bli verklighet i mitten av år 2021.