Kisasonen Carl Johan Moberg är nu med och driver "Virkesbörsen", en ny digital uppstickare inom skogshandeln.
– Min skogliga karriär startades under sommarlovet efter årskurs sex. Senare blev det Skinnskatteberg där jag läste till Skogsmästare. Jag har sedan testat på rollen som produktionsledare/skogsförvaltare, ägnat mig åt marknadsfrågor samt varit regional marknadschef. Jag har alltid haft ett intresse av skogliga affärer med virke och konsulttjänster och dess utveckling, berättar Carl Johan Moberg, numera boende i Göteborg.
– Under 2015 startade två killar, Adam och Per "Virkesbörsen", som är den enda oberoende och fristående digitala marknadsplatsen för köp och försäljning av virke. Det hela stod klart och presenterades under Elmiawood 2017. Jag började arbeta här under våren 2018, då ägarna ville få in lite mer skoglig kompetens i företaget. Vår vision är att skapa en enkel, transparent och lönsam virkesmarknad för alla dess aktörer.
– Det hela går ut på att en markägare som vill sälja virke skapar ett konto hos oss och lägger upp en annons med skoglig information om beståndet samt en kartangivelse. Med hjälp av dessa fakta kan skogsbolagens inköpare i lugn och ro räkna på uppdragen och lämna en offert. Sedan kan markägaren gå vidare och skapa en kontakt med den utvalda aktören.
Moberg förklarar vidare att det idag är många som äger skog, låt oss säga exempelvis 40-50 hektar, fast markägaren bor kanske i en stad långt borta. För denna ägare sker det inte så många avverkningar, vilket gör att de kanske är osäkra, samtidigt som det kan vara svårt att möta upp inspektorerna som ska räkna på avverkningen för att konkurrera om priserna.
– Det är här som vi kommer in i bilden. Vi är ett hjälpmedel för både säljare och köpare, både av mindre och större format. Det är tufft idag att vara inköpare med hård konkurrens och många timmars bearbetning av kunderna. Genom oss kan de nu sitta och se över stora volymer över hela Sverige, räkna på det som de anser är intressant, samtidigt som det kan underlätta för en bättre logistikkedja.
– Vi har haft en bra uppslutning av både säljare och köpare och sedan årsskiftet så har vi omsatt 400 000 m3fub virke. På sociala medier har vi även en videovlogg där jag tipsar och ger skogliga råd. Här kan man även ställa skogliga frågor som man söker svar på. Allt digitaliseras idag, så även de skogliga affärerna, avslutar Carl Johan Moberg