– Vi går ut med en ny upphandling där vi har gjort en del justeringar. Vi har lyssnat på synpunkter och tänkt igenom förutsättningarna för att locka intresserade, säger Björn Hoflund (M), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Tommy Johansson, biträdande chef vid samhällsbyggnadsförvaltningen, räknar med att förfrågningsunderlaget lämnas ut den här veckan.
Nuvarande arrendator Maria Lindgren driver kaféet till årsskiftet. Förlängningen med tre månader blev klar i slutet av september efter att den första upphandlingen slutade med noll antal anbud.
När Maria låser dörrarna på nyårsafton väntar med största sannolikt en renovering av lokalerna under januari och februari innan hennes efterträdare kan ta över.
– Det handlar om målning, golv och allmän uppfräschning och där har länsantikvarien veto, säger Tommy Johansson.
Björn Hoflund är förväntansfull inför den nya upphandlingen.
– Kaféet och museet är en viktig institution i samhällslivet i Kisa. Därför ligger vi på hårt för att hitta en lösning.
Upphandlingen av entreprenör för Café Columbia är en av fyra så kallade strategiska upphandlingar under 2019, enligt beslut i samhällsbyggnadsnämnden.
De tre övriga är byggentreprenör för ny räddningsstation i Kisa, projektering av ny- och ombyggnation av Rimforsa skola samt entreprenör för samhällsbetalda resor.
När det gäller utbyggnaden av vattenverket i Rimforsa ska upphandlingen vara klar till den 18 december, vilket innebär att arbetet kan inledas i början av 2019.
Vid nämndens sammanträde på tisdagen togs beslutet att ge bygglov till en fastighetsägare i Kisa som vill bygga en 60–70 centimeter hög mur mot riksväg 23/34.
Syftet med muren är att stoppa flis och annat skräp som singlar ner från långtradare som passerar genom samhället.
Här går nämnden emot dels sina egna tjänstemän som föreslagit avslag på ansökan, dels Trafikverket som i ett yttrande anser att ”det är olämpligt med en mur inom tre meter från beläggningskanten”.
Björn Hoflund är besviken över att Trafikverkets planer på en förbifart vid Kisa drar ut på tiden. Med fortsatt tung och omfattande trafik genom samhället som följd.
– Vi ser tydligt de negativa effekterna av genomfarten och att den skapar allt större olägenheter. Vi har försökt jobba med att öka säkerheten och för att motverka buller och höga hastigheter, men vi känner oss maktlösa.