Efter ett par hektiska månader är Jari Viitala nu färdig med flytten till Kisa. Vecka 28 övertog han officiellt ansvaret för Coopbutiken.
Att han hamnade i Kisa beror på längtan till naturen.
– Jag ville bort från storstan. Jag hade några butiker att välja på och här såg jag mest potential. Jag hoppas kunna hitta ett litet torp någonstans eller bygga mig ett litet hus vid en sjökant, berättar han.
Trots få spenderade dagar i Kisa är Jari Viitala glad över reaktionerna hittills.
– Kunderna här är otroligt trevliga och välkomnande. Det känns jättekul. Det var det jag hoppades på i en mindre ort, att det skulle bli en lite mer familjär stämning, säger han.
Att ha en relation med kunderna ser han som självklart.
– Har man en butik i kungens kurva så märks man inte i massan. Jag tycker att det är viktigt att ha en relation till kunderna och det blir nog allt viktigare ju mindre orten är, säger Jari Viitala.
Han är van att driva butiker, senast åtta år i Södertälje med nästan dubbelt så många anställda som i Kisa. Han är franchisetagare vilket innebär att hans egna bolag driver företaget i butikens regi.
Kommer kunderna märka att butiken har en ny chef?
– Jag hoppas det. Vi kommer att jobba mot målet att vara lokala världsmästare. Jag vill skapa en fin butik som kunderna trivs i och ha ett kundmöte i världsklass. Det är inte så komplicerat egentligen, det är bara att gå till sig själv och vad man vill ha som kund, säger Jari Viitala.
Han beskriver att det är en utmaning att ta över butiken under coronatider.
– Man vill ju marknadsföra, men samtidigt vill man inte samla för många människor på samma plats.
Han berättar om planer på barbecuekvällar på parkeringen och hoppborgar för barnen.
– Man skulle kunna göra massa såna saker, för ytorna finns. Men det kommer framöver när restriktionerna släpper.
Jari Viitala beskriver konkurrensen som hård med Kisas tre mataffärer, men han förstår kunder som är trogna sina butiker.
– De här butikerna har ju funnits här ett tag. Det är inte bara att knäppa med fingrarna och tro att alla ska vallfärda till just vår butik. Jag hoppas att Kisaborna ger mig några veckor och sen ger oss en chans. Dom får gärna berätta vad dom saknar och hur dom skulle vilja ha det. Vi finns ju inte om inte kunderna finns, säger han.