Ida Björkman, kommunens vård- och omsorgschef, berättar mer:
– Ivo valde att polisanmäla vård- och omsorgsnämnden (von) i början av juli 2021 men meddelade oss om detta först den 22 november, det vill säga i måndags.
– När det gäller den kritik som Ivo har framfört så tar vi alltid sådana synpunkter på största allvar. Vi har noggrant satt oss in i kritikens innehåll och har haft en dialog med Ivo om våra genomförda, pågående och planerade insatser, fortsätter Björkman.
I myndighetens polisanmälan, som bygger på en tillsyn under våren 2021, meddelas att det finns misstankar om att nämnden har begått tjänstefel. Anledningen är funna brister när det gäller hanteringen och handläggningen av en orosanmälan, där ett barn i förskolan ska ha uppgett att dess syskon slagits av föräldrarna.
Ansvarig socialsekreterare ska bland annat ha bett förskolepersonal att, genom samtal med aktuellt barn, samla in mer information som grund för en eventuell polisanmälan. Detta strider, enligt IVO, mot lagen då uppgiften endast får utföras av socialsekreterare med rätt utbildning. Hanteringen kritiseras också för att ha varit för långsam och inte ha genomförts utifrån "barnets bästa".
Socialsekreterarens beslut att inte inleda en utredning, med anledning av orosanmälan, bygger på ett samtal med föräldrarna som hade "en uppenbar förklaring och trovärdighet i den aktuella situationen".
– Ivo menar snarare att när nämnden handlägger ärenden på det här sättet riskerar barn att inte få det skydd och stöd som de har rätt till, skriver myndigheten i sin polisanmälan och fortsätter:
– Ivo väljer att polisanmäla nämnden utifrån deras övergripande ansvar för socialtjänstens handläggning av ärenden. Ivo anser att det finns omständigheter som talar för att handläggarna inte får adekvat stöd i sitt arbete och att nämndens yttrande i ärendet visar på att nämnden inte har tillräcklig kännedom om den lagstiftning som styr socialtjänstens verksamhet.
I kontakten med Ivo, gällande polisanmälan, ges följande kommentarer:
– Den information vi har att ge är att åklagaren beslutade den 14 juli 2021 att inte inleda förundersökning och att Ivo därefter har avslutat ärendet, skriver Cecilia Holm på Ivo:s presstjänst.
Ivo:s egna åtgärd i sammanhanget, förutom polisanmälan, är ett vite. Om bristerna, som påpekas i polisanmälan, inte åtgärdas hotas Kinda kommun om böter på så mycket som en miljon kronor.
– Vi har sett stora och grundläggande brister i hur vård- och omsorgsnämnden handlägger ärenden som rör barn. Vi ser särskilt allvarligt på att ni i ert yttrande medger att handläggningen inte följer lagstiftningen i alla delar men samtidigt motiverar detta utifrån att det ska ha funnits skäl för det i de enskilda ärendena, skriver myndigheten i sitt vitesbesked.
Senast fredag den 26 november ska kommunen ha vidtagit åtgärder med anledning av vitet.
– Vi har för avsikt att hålla de tidsplaner som är satta och åtgärder är vidtagna och vissa är redan genomförda. Vi kommer absolut att kunna följa Ivo:s krav, menar Kindas vård- och omsorgschef Ida Björkman och fortsätter:
– Sedan förväntar de sig att vi lämnar in en skriftlig redogörelse över de vidtagna åtgärderna senast den 17 januari 2022.
Vad är det för åtgärder som har vidtagits?
– Under det senaste året har en rad olika utvecklingsområden identifierats. Dessa har inneburit förslag på förbättringar som påbörjats eller kommer att påbörjas. Det handlar bland annat om en omorganisation på enheten, närmare och tydligare arbetsledning, politiskt beslut om medel till barn- och ungdomsvård och utbildning för handläggare, svarar Björkman.
Är det åtgärder som borde ha vidtagits tidigare, innan Ivo:s anmälan?
– Jag skulle vilja påstå att flera av åtgärderna inom individ- och familjeomsorgen, för att stärka kvalitén, var under genomförande redan innan Ivo:s agerande.
Hur ser du på kritiken?
– Jag kan inte kommentera enskilda ärenden men vill poängtera följande: att säkerställa stöd och skydd till barn är av största vikt och vår skyldighet som socialtjänst – och det ska alltid framgå tydligt i handläggningen hur detta säkerställs.
Var anser du har gått snett i er hantering?
– Klarlagt är att handläggningstider har varit för långa och att vi har brustit i dokumentation enligt gällande föreskrifter. Kritiken gäller handläggning, dokumentation och kompetens, svarar Björkman.