Abena säljer förbrukningsartiklar till företag. Finess tillverkar engångsartiklar till vården. Båda tillhör de den danska Abena-koncernen. I och med fusionen har Finess hygiene upphört att existera som separat företag, och gått upp i Abena AB, som tack vare detta uppskattas ha omsatt över 700 miljoner kronor 2022.
Fredric Moe har tidigare varit vd för såväl Finess som Abena, och fortsätter nu som vd för det expanderande sistnämnda.
Varför har ni valt att genomföra det nu?
– Egentligen två jätteenkla anledningar. Koncernen har många bolag och man vill konsolidera ner dem för att lättare ha en överblick över det hela. Det är nummer ett. Nummer två är att vi behövde ett affärssystem i Kisa, och då såg man fördelar med att slå samman det i och med att SAP (affärssystemet som Finess hygiene bytte till) fanns i Växjö sen innan.
Att ett nytt affärssystem behövdes var i sig uppenbart.
– Det som fanns i Kisa var häst och vagn, om jag ska göra en liknelse.
Samtlig personal blir kvar även efter fusionen. För verksamheterna i övrigt ser Fredric Moe tydliga fördelar. Finess får bättre kännedom om sina slutkunder, och Abena kan får lättare att sälja in sig som ett miljövänligt alternativ i och med att produktionen sker så nära.
– Vi ser i upphandlingar att det blir mer och mer krav på hållbarhet, säger han och fortsätter:
– Att kunna producera Svanenmärkta produkter runt hörnet i samma bolag är jätteviktigt för oss i framtiden.