I mitten av oktober godkändes bygglovet för kommunens och bostadsbolaget Kindahus gemensamma satsning. Deras intention är att bygga en 20 gånger 10 meter stor padelanläggning i parkområdet och dessutom anlägga parkeringar strax intill. Planarkitekten Susanna Dahlman, som bor bara ett stenkast bort, kritiserar projektet i en rad olika punkter.
– Det finns redan privata aktörer som vill bygga en padelhall i Kinda och då förstår inte jag varför kommunen ska investera kommunala medel. Man tar det som man skriker högst om just nu och jag förstår inte varför de inte kan utgå från de planer och skisser som redan finns för området och gå vidare med dem istället, förklarar hon.
En sak som Dahlman är bekymrad över är bullernivån - som ännu inte har analyserats eller varit föremål för utredning. Enligt henne är padelsporten bäst lämpad för inomhusutövning och det ljud som uppstår när bollen slås mot plexiglaset tror hon kommer överskrida de riktvärden som statliga Boverket har slagit fast. "Följaktligen så blir kommunens bedömning att ökad aktivitet runt anläggning, som bidrar med ljud, inte kommer att påverka närliggande bebyggelse avsevärt bristfällig och felvisande", skriver hon i sin överklagan av bygglovet.
– Banan är planerad på tok för nära bebyggelse. Om de ska gå vidare med det här förslaget måste en ordentlig bullerutredning genomföras, fyller Dahlman i när vi ses vid Kullaparken.
En annan sak som hon motsätter sig kraftigt är de tänkta parkeringarna. Att tillfarten kommer att ske via en gång- och cykelväg och att den dessutom kommer att korsa den pulkabacke som färdigställdes under 2019 ser hon som problematiskt. "Om detta genomförs visar kommunen tydligt att de prioriterar närhet till parkeringsplats framför barns möjlighet till fri rörlighet och säkra lekmiljöer", konstaterar hon i överklagan.
– Jag bor i närheten och jag vill kunna lära min dotter att cykla i en trygg miljö, och då är Kullaparken den bästa platsen att göra det på. Nu vill kommunen öka biltrafiken och det är väldigt olämpligt, menar Dahlman och fortsätter:
– Det handlar också om vilket samhälle vi vill skapa. Vill vi skapa ett samhälle där bilar kör överallt?
Trots allt är Dahlman positiv till att Kullaparken utvecklas.
– Jag är inte emot att det byggs något, jag är bara kritisk mot just det här förslaget, avslutar hon.