När samhällsbyggnadsnämnden, i slutet av 2019, beslutade att byta ut det så kallade årskortet mot ett läsårskort försvann möjligheten för berörda elever att använda kortet på kvällar, helger och lov. Då, på grund av den ekonomiska situationen, var kommunens verksamheter tvingade att göra besparingar. I dag, två år senare, ser det annorlunda ut. Den senaste prognosen pekar på ett plusresultat närmare 36 miljoner kronor när 2021 är till ända.
– Åtgärden genomfördes när vi fortfarande var en del av koalitionen men det var inget som vi gjorde med glädje, och motståndet var starkt i vår partigrupp. Då var det av besparingsskäl. I dag anser vi att kommunen har råd, menar oppositionsrådet Conny Forsberg (S).
Förutom att återinföra busskortet för gymnasieeleverna vill partiet även att högstadieungdomarna inkluderas.
– Jag har inte klart för mig exakt hur många elever som berörs eller exakt hur höga kostnaderna är men min bedömning är att det skulle innebära en satsning på omkring 900 000 kronor. Vi måste lyssna på våra gymnasieelever som nu uppmärksammar frågan. Jag förstår att det finns ungdomar som inte klarar av att stå för kostnaden själva, konstaterar Forsberg.
Enligt information från Östgötatrafiken är det endast Ödeshög av länets kommuner som fortfarande köper in ett årskort till sina elever. Resterande har, under pågående läsår, valt en läsårsbiljett.
– Jag tror att vi ändrade busskort förra året men nu har Östgötatrafiken flaggat för att priserna och villkoren kommer att förändras inför nästa läsår så vi får se hur det blir då, berättar Christina Alm, ansvarig vid Åtvidabergs kommun.
Det moderata kommunalrådet i Kinda Christer Segerstéen (M) är kritisk till den inställning som oppositionen har till de ekonomiska prognoserna. Enligt honom är det viktigt med fortsatt återhållsamhet.
– Det är väldigt lätt att stirra sig blind på de positiva prognoserna och säga att vi har råd att kasta pengar omkring oss men även om man har det gott ställt måste det fortsatt råda ordning och reda. Det är faktiskt så att vi står inför stora utmaningar, med en ny grund- och förskola i Rimforsa och en framtida äldrevård som kommer att kosta pengar, menar han och fortsätter:
– Grunden för oss är vår basverksamhet och hur den kan stöttas. I frågan om busskort har jag inga kommentarer i dag, innan jag har satt mig in i ärendet.