Kinda kommun har länge velat ha förbifarten, som ska leda om trafiken öster om Kisa, men regionen har inte prioriterat det. Kommunstyrelsen ordförande Christer Segerstéen, (M), och vice ordförande Conny Forsberg, (S), hoppas att förbifart Kisa ska prioriteras i nästa länstransportplan.
Länstransportplanen tas fram av Region Östergötland och beskriver vilka investeringar som ska göras i länets transportinfrastruktur. Det kan exempelvis handla om sådant som att bygga nya vägar och cykelvägar, eller att anpassa busshållplatser för personer med funktionsnedsättning. I nuvarande plan står det att regionen bedömer "att det inte finns utrymme att få med en förbifart (runt Kisa, reds. anm.) under planperioden 2022–2033".
Nästa revidering av länstransportplanen ska gälla för åren 2026-2037, och börjar planeras redan nästa år.
– Vi har börjat att titta på det och förbereder en dialog om vad vi kan göra vid nästa länstransportplan så vi inte behöver börja om på ruta ett, säger Segerstéen.
Han fortsätter:
– Storgatan delar Kisa och är som en barriär. Vi har varit tydliga i diskussionen att det är inte bara är en trafiksäkerhetsfråga utan också en fråga om att utveckla och få ihop Kisa.
Många tunga lastbilar åker igenom Kisa varje dag. Segerstéen menar att flera andra tätorter i samma storlek som Kisa har förbifarter.
– Att få en förbifart är en förutsättning för att kunna utveckla Kisa framåt, säger Forsberg.
Nu är det bara att vänta som gäller för kommunen.
– Det känns som att regionen och Trafikverket är igång nu, säger Forsberg.
Varför har det tagit så lång tid?
– Det har gått upp och ner. Andra saker har varit prioriterade, säger Segerstéen.
Vad skulle kunna sätta käppar i hjulen?
– Det är pengafrågan. Trafikverket sitter med många projekt, som Ostlänken, som tar mycket pengar. Det är väl det enda som har varit bromsklossen, säger Segerstéen.
– Vi har varit tydliga med att de som ska betala för förbifart Kisa är Trafikverket. Det är en statlig väg, säger han.
Trafikverket kan inte svara på frågan om vem som kommer att finansiera förbifarten om den byggs.
Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket, menar att projektet som det ser ut idag saknar finansiering.
Jan Owe-Larsson, (M), är ordförande i regionens trafik- och samhällsplaneringsnämnd. Han menar att det finns brister på Storgatan men att pengarna från staten inte räcker till och att de har prioriterat andra projekt högre, förbifart Finspång var ett utav dem.
– Det finns diskussioner mellan regionen, Trafikverket och Kinda kommun. Det som har prioriterats är förbifart Finspång och det finns planer för förbifart Kisa men de ligger långt bort i tiden.
Att prioritera förbifart Finspång var inte ett beslut som gillades av Kinda kommun.
– Vi ser att det är en större nytta med förbifart Kisa, säger Conny Forsberg.
Hur och när förbifarten kommer påbörjas kan Jan Owe-Larsson inte svara på.
– Vi kanske kan öka trafiksäkerheten utan att flytta på vägen, det kostar mycket att bygga en ny väg. Vi tar fram en ny länstransportplan och det kommer diskuteras med kommunen.
Hur prioriteras förbifart Kisa?
– Det prioriteras inte upp men heller inte bort. Det handlar inte bara om en ny väg för den tunga trafiken utan också hur man kan använda den och hur kommunen kan dra nytta av den.