Under 2020 flydde den 41-åriga kongolesen från en humanitär kris bestående av väpnade konflikter och en stor spridning av ebola – en kris som enligt hjälporganisationer har försatt drygt fem miljoner människor på flykt. När vi träffar honom, ett drygt år senare, befinner han sig i ett av klassrummen på Kinda lärcentrum i Kisa. Tillsammans med en handfull andra elever, alla med uppehållstillstånd och med ett utomeuropeiskt medborgarskap, deltar han i en så kallad "hälsoskola". En insats som ingår i kommunens nya integrationsprojekt.
– Det är en bra kurs. Den lär mig att hantera stress, äta bra och träna rätt. Jag lär mig att hålla min hälsa i bra skick. Hälsan är allt, och det är extra viktigt för mig. Jag behöver den för att kunna studera eller jobba, säger John Kabunga och fortsätter:
– När jag har lärt mig svenska skulle jag vilja utbilda mig till lastbilschaufför. Snickare är också ett alternativ.
John är en av totalt 44 nyanlända Kindabor som sedan våren har tagit del av insatserna i projektet "Lära för att lära". Genom stöd från asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF) har personalen på Kinda lärcentrum kunnat initiera ett två-årigt projekt. Målsättningen är att förkorta etableringstiden och att fler nyanlända ska gå vidare till studier eller arbete. Kommunens Frida Lumme är projektledare. Hon är snabb med att poängtera att målet, efter projektstiden, är en implementering i ordinarie verksamhet.
– Jag tänker att vi, efter projektets slut, ska ha hittat nya arbetssätt och metoder för vår verksamhet – verktyg som underlättar integrationsarbetet i vår kommun, förklarar Lumme.
Psykologen Stina Danielsson är även hon en del av projektet:
– Tanken är att vi har utökat vår repertoar av vilka insatser som vi kan erbjuda och att vi kan finansiera dem även utan stöd. Ur deltagarnas perspektiv har de förhoppningsvis fått fler trådar ut i samhället och en större förståelse av hur alla delar i samhället fungerar.
Projektet är till viss del ett led i kommunens val att flytta arbetsmarknads- och integrationsenheten (AMI) till lärcentrums lokaler. Enligt specialpedagogen Marie Moberg bidrar "Lära för att lära" till att samverkan mellan verksamheterna kan utvecklas. Sedan tidigare bedrivs till exempel SFI-undervisning på Kinda lärcentrum.
– Integrationen behöver bli bättre och det är för få nyanlända som är redo efter det två-åriga etableringsprogrammet. Det är ett nationellt problem, vilket föranleder det medfinansieringen, och i Kinda har vi procentuellt tagit emot många lågutbildade, förklarar Moberg.
Förutom hälsoskolan består projektet av en rad insatser. Yrkessvenska, digital kompetens och arbetslivsintroduktion, bland annat i form av kunskap om CV- och personligt brev, är några exempel. I höst är målet att deltagarna ska få möjlighet att testa språkpraktik.
– Arbetsgivare i det lokala näringslivet har lyft att det finns ett behov av större kunskaper i yrkessvenska – och det är alltid lättare att lära sig i rätt sammanhang. Både genom teori och praktik, förklarar Moberg.
Målet är att det två-åriga projektet sammanlagt ska nå ut till 120 individer.
Vad är utmaningarna?
– Hittills har den största utmaningen varit pandemin. Vi har inte kunnat starta upp i den utsträckning som vi hade velat. Förhoppningsvis kan vi utöka insatser och deltagare till hösten, svarar Lumme.