– Vi är medvetna om problematiken avseende den tunga trafiken genom Kisa och för tre år sedan tog vi fram ett underlag för en förbifart. Den kommer att, vid revideringen, ligga till grund för regionens prioritering mellan bristerna och behoven som finns i länet, förklarar Trafikverkets åtgärdsplanerare Neeran Al-Ani och regionrådet Julie Tran (C), ordförande i regionens trafik- och samhällsplaneringsnämnd, fortsätter:
– Det finns absolut problem i Kisa. Man har dels pratat om bullerproblematik för invånarna, att miljö- och trafiksäkerheten påverkas negativt av många tunga fordon och att många personer använder sträckan för pendling. Samtidigt är dessa delar, riksvägen genom Kisa, i konkurrens med andra objekt runt om i Östergötland.
Frågan om en förbifart har funnits med på Kinda kommuns agenda under många årtionden. När 1,5 miljarder kronor skulle fördelas i den nya länstransportplanen för åren 2018-2029 var kommunens förhoppning att infrastrukturssatsningen till sist skulle få grönt ljus - men så blev aldrig fallet. I Trafikverkets åtgärdsvalsstudie från 2017 planeras förbifarten att gå på östra sidan av Kisa och Kisasjön, vara 5,9 kilometer lång och kosta cirka 160 miljoner kronor.
Hur stor är chansen att förbifarten prioriteras vid revideringen?
– Det är svårt att ge någon siffra på probabiliteten. Det jag kan säga är att outnyttjade pengar i den här och tidigare planer kanske kan omprioriteras men det är sånt vi inte vet säkert förrän vi satt oss ned med kommunerna. Förbifarten i Kisa kommer definitivt att vara en punkt som kommer att diskuteras, svarar Tran.
Varför har förbifarten ännu inte blivit prioriterad?
– Det beror på konkurrensen med andra objekt - att prioriteringar alltid måste göras.
Region Östergötland och dess trafiknämnd kommer nu att påbörja arbetet med revideringen. I ett första steg, vid sammanträdet den 20:e augusti, ska direktiven och riktlinjerna diskuteras. I september fattas beslut.
– Nu kommer vi att jobba rejält för att ta fram ett bra direktiv för att se till att vi har tydliga principer för hur pengarna ska fördelas. Vi kommer också se över möjligheterna att utnyttja den så kallade medfinansieringspotten bättre - där länstransportplanen finansierar halva summan och kommunen den andra halvan, avslutar nämndordförande Julie Tran.