När vi kliver in i lokalen på Vimmerbyvägen i Kisa är tempot högt. Trots att kundbesöken avlöser varandra finner Kenny Hallén tid att stanna upp en stund, slå sig ned med en kopp kaffe och berätta om sin verksamhet. Det var i december 2015 som han, efter tre och ett halvt år som heltidsanställd, köpte loss företaget från den tidigare ägaren. En stor investering som också var ett stort steg för den då unga bilmekanikern.
– Tanken var väl aldrig att jag skulle ta över så pass snabbt men jag har nog alltid velat driva företag och här hade jag alla chanser i världen. Nu har jag svårt att tänka mig att jag skulle göra något annat, förklarar han, medger att ägarskapet stundtals har varit tufft och fortsätter sedan:
– Vi hade gjort negativa resultat de sista åren innan jag tog över och jag fick självklart låna en del pengar under den första tiden som ägare. Jag gjorde absolut inga resultat på rätt sida utan det är först nu, sedan 2018, som det har vänt. Det krävde mycket av mig men nu känner jag verkligen att vi är på banan.
Sedan generationsskiftet vid S-tac har det mesta fördubblats. Då var två mekaniker anställda och nu är en fjärde på ingång. Då var lokalytan drygt 250 kvadratmeter och nu har det getts rum åt både personalutrymmen och en kundmottagning. När det gäller omsättningen är ökningen ännu större, från 2.5 till drygt 6.5 miljoner kronor 2019.
– Jag tror att jag ska försöka landa lite i den här verksamheten nu. Jag har varken lokal eller något annat för att kunna utöka för stunden och bara för att man har större omsättning behöver det inte alltid innebära ett större plusresultat, så jag tycker att vi ligger på en bra nivå.
Under intervjun, från början till slut, servar Kenny Hallén en rad olika kunder och trots konkurrensen från andra bilverkstäder är de flesta arbetsdagarna på samma sätt.
– Självklart är det en jättekonkurrens, men mitt mål är att när kunderna väl kommer hit ska de vara nöjda och stanna kvar.
Vad ser du som er stora utmaning framöver?
– Allt med elbilar och hybrider kommer mer och mer inom bilbranschen och där ligger vi inte i fas än. Ingen av oss har i dag någon utbildning för att få ta i de bilarna, och det är det väldigt få verkstäder som har. Nästa stora utmaning blir helt enkelt att hänga med i den tekniska utvecklingen, avslutar Kisaföretagaren.