Jerker Carlsson, Axel Karlsson, Tommy Thuresson och Pär Kronström var kvartetten som stod för guidningen när det vandrades i kulturhistoriska områden i Kisa.
Närmare hundra personer samlades på parkeringen där Kisa mejeri hade verksamhet mellan åren 1939 och 1972.
Från 1956 och tio år framåt jobbade Sven-Arne Alvin på mejeriet:
– Jag var lite alltiallo. Det var bland annat ystning, eldning och packning som var arbetsuppgifterna.
Kvällen till ära hade Bo Pettersson från Rimforsa kört ner sin Volvo Starke från 1965 med 43 mjölksåar på flaket.
– Lastbilen har gått i Kalmar och då var lasten latrintunnor, säger Bo Pettersson.
Vandringen gick vidare upp på Hagaborgsbacken (Västra vägen) och Holmströms garage, där Simon Holmström var en av de stora åkarna under 1940- och 1950-talet i Kisa. Rörelsen togs senare över av sonen Börje.
– Vägen ovanför garaget (Björkgatan) låg Kisas första gräddhylla, sa Jerker Carlsson och fortsatte att visa var Forskraft hade kontor, var bland andra profilen Martin "Tusenlappen" Eriksson och prosten Gustaf Sköld bodde.
Uppe vid fastigheten Hagaborg tog Tommy Thuresson över guidningen:
– Några hus härifrån är jag uppväxt och jag kommer ihåg människorna som bodde här. En profil var Ernst Wedelin som sålde kulspetspennor och damkläder och som fick många kända artister till folkparken i Kisa, tack vare sina kontakter i Stockholm. En annan kändis var Berndt Söderström som spelade fotboll i Kisa BK och värvades till Åtvidabergs FF. Andra profiler som bodde här i kvarteret var "Lång-Kalle" och "Ville på kemikalieaffären".
I slutet av 1950-talet var vägen från Kisa till Eksjö färdigt, med ett undantag.
– Det var infarten till Kisa. Det skulle sprängas genom Mariaberget, ett nära på omöjligt uppdrag, sa Axel Pettersson.
Men skam den som ger sig, ett tio-tal gubbar, några av landets bästa sprängare skulle ta sig igen berget som var 200 meter långt och 21 meter högt.
– Det var 30 000 kubikmeter berg som skulle bort. Vi använda 15 000 kilo dynamit. Vi gjorde 80 avfyringar, hade inte husen legat på toppen av berget hade två salvor räckt. Vi började jobbet i januari 1963 och det var klart fyra månader senare, sa Axel Karlsson.
Sista stoppen på vandringen var brandstation.
– Det var klar 1946 och nu väntar vi på att en ny ska byggas, sa Pär Kronström.