– Det känns jättebra att göra i ordning och komma igång med att driva Wärdshuset, säger delägaren Anders Gustafsson.
Det är Niklas Nilsson som är ägare för huset, men numera är det Germundia Holding och dotterbolaget TM Event AB som kommer att sköta Kisa Wärdshus verksamhet. Bakom företaget står Anders Gustafsson och Per Lindqvist och tillsammans har de planer för att få igång en rullande verksamhet igen. Inom en månad är tanken att verksamheten ska vara igång.
Inför den officiella öppningen i samband med att de arrangerar julbord i början av december, ska ett stort renoveringsarbete genomföras, och det pågår i detta nu. Det mesta från köket har försvunnit och kommer att ersättas med nya maskiner och inredning.
– Det mesta var gammalt och behövde bytas ut. Även allt som har med baren att göra kommer att vara nytt, säger Anders Gustafsson.
Även om mycket görs om vill de behålla den värdshuskänsla som alltid har funnits i lokalerna. Kisa Wärdshus har en lång historia och är ett av Sveriges äldsta värdshus. Någon gång på 1600-talet ska verksamheten ha startats och var välbesökt redan på den tiden.
Med sig har de också fått Sofia Forsberg som tidigare arbetat på Rimforsa Strand och som förskolekock på Himlabacken i Kisa.
– Tanken är att Kisa Wärdshus ska komma på kartan igen och att människorna ska vilja komma hit, säger hon.
Vad talar för att ni kommer att lyckas hålla igång Wärdshuset på lång sikt?
– Vi känner att vi har både kunskapen och en ekonomisk säkerhet bakom oss. Vi går inte in i det här projektet halvhjärtat, utan nu renoverar vi och vill göra det här så bra som möjligt, säger Anders Gustafsson.
Än så länge är det inte bestämt några exakt öppettider, utan de kommer att vänta in allmänhetens respons och då ta ställning till hur mycket de kommer att hålla öppet. Det är Niklas Nilsson som driver hotellverksamheten, men så småningom är tanken att TM Event även ska ta hand om det.
Till en början ska två nya tjänster att anställas på heltid. Dessutom blir det en deltid och flera stycken som kommer att jobba när behovet är större.
Att anordna evenemang på Wärdshuset ser de som den stora skillnaden som de vill införa vartefter. Särskilda pubkvällar och musikquiz har de tänkt ska bli en naturlig del av Kisa Wärdshus.
– Musikquiz har efterfrågats av både yngre och äldre och vi känner att konceptet får växa fram med tiden, säger Anders Gustafsson.