"Det är alldeles perfekt", konstaterar Kisabon Ulf Allert när Kacka Hidsjö knackar på och lämnar över fredagens matlåda. Med anledning av coronavirusets utbrott håller han sig isolerad i hemmet och har så gjort under två veckors tid. Snart fyller han nämligen 70 år och ingår i de riskgrupper som Folkhälsomyndigheten har pekat ut.
– Jag känner mig väl inte så orolig för läget men det är klart att jag inte vill åka på någon smitta. Därför är det perfekt att få maten levererad till hemmet, jag håller mig ju mest här, berättar han.
För att möta krisen är det många restauranger i Kinda som har slagit om sina verksamheter. På Blå Hästen i Kisa har Ewa Stefansson och Veronica Dahlqvist, under den gångna veckan, levererat matlådor till såväl företag som privatpersoner. Till sin hjälp har de Kacka Hidsjö, från Kinda pastorats kök, som sköter leveransen.
– Det känns bra att man kan hjälpa de äldre. De sitter ju mest inne och den här lilla stunden, när de får lunchen levererad, kan betyda mycket för dem, konstaterar Hidsjö medan Stefansson fortsätter:
– Vi har fortfarande en del kunder som kommer och äter hos oss men vi har märkt en stor skillnad den senaste veckan. Känslan är att det här bara har början och då gäller det att samarbeta, hitta på nya saker och erbjuda mat på andra sätt. Det handlar om att överleva den här krisen helt enkelt.
Det var i måndags, den 23:e april, som de båda aktörerna inledde sitt samarbete. Då levererades ett 20-tal matlådor. När veckan var slut hade antalet fördubblats.
– Det tar ett tag innan ett koncept sätter sig och jag tror att det successivt kommer att bli fler som väljer att stanna hemma. Vi har mer resurser att kalla in, fem bilar totalt, om så skulle behövas, förklarar Stefansson.
Även på plats i restaurangen, i närheten av Kisa IP, har viruset påverkat verksamheten. Vid entrén erbjuds numera handsprit åt kunderna samtidigt som beställning och servering sker vid bordet. Dessutom har salladsbuffén plockats bort.
– Det är bara att hänga med på myndigheternas direktiv, lusläsa rekommendationerna och göra det bästa av situationen. Vi vill att kunderna ska känna sig trygga att komma hit så vi följer konstens alla regler, berättar Stefansson och avslutar:
– Visst är man oroad men jag tror verkligen att vi tillsammans klarar oss igenom det här.