Forskning visar att resultaten i läsförståelse sjunkit kraftigt de senaste åren. Detta är något Bäckskolan i Kisa, med hjälp av ekonomiskt stöd från Kinda kommun, vill vara med att motverka genom tidiga insatser i form av en "Läspatrull" för elever i årskurs 1–3.
– Det är inte ett helt nytt koncept för oss, men däremot kan vi planera mer långsiktigt tack vare pengarna från kommunen, säger Linda Falebrant, biträdande rektor och speciallärare på Bäckskolan.
En av eleverna som deltar i "Läspatrullen" är nioåriga Ylva Roth. Hon går i årskurs tre och påbörjade efter jullovet sin sista termin på Bäckskolan.
– I början var det tråkigt att läsa, men nu har det blivit lättare och roligare.
För att se vilka elever som är i behov av hjälp med läsning och läsförståelse utförs en så kallad screening. Den består bland annat av ett test där eleven får läsa så många ord som möjligt på en minut.
– Det, ihop med andra testresultat, ger en ganska bra bild av vilka som behöver mer stöd i läsningen, säger specialläraren Kajsa Kvick som arbetar med extra lästräning 40 procent av sin tjänstgöring.
Malin Siverholm, speciallärare på Bäckskolan, menar att det i dagens samhälle blivit lätt att välja bort vardagsläsning.
– Nästan allt man kan tänka sig finns som ljudfil eller videomaterial idag, och även om det är ett hjälpmedel för många blir det också lättare att välja bort läsningen till förmån för dessa alternativ. Läsning är en färskvara som måste underhållas.
Om nioåriga Ylva Roth själv får välja läser hon helst böcker om hundar eller äventyr, men serietidningar är också en favorit.
– Man måste öva mycket, men sen går det av bara farten, säger Kajsa och Ylva nickar instämmande.
– Jag känner mig redo att börja fyran efter sommaren, säger Ylva och ler.
Kajsa menar att de sett en tydlig positiv utveckling, inte bara på resultaten utan även på elevernas självförtroende, efter satsningen på "Läspatrullen".
– Läsning bäddar för att det ska gå bättre även i andra ämnen. Man får nästan gåshud ibland när man får höra hur en elev vågar ta mer plats under lektionerna, just för att hen kan hänga med i läsningen.
Malin, Linda och Kajsa är alla övertygade om att en bra grund är nyckeln till att det ska gå bra även längre fram för eleverna.
– Vem vet, vi kanske har en blivande statsminister i ett av våra klassrum, skrattar Kajsa.