– Trafiken kring skolan är rörig med många som hämtar och lämnar sina barn på för- och eftermiddagar. Samtidigt är väl parkeringarna inte riktigt utformade för det antalet bilar som passerar där varje dag, så åtgärderna välkomnas absolut, förklarar föräldern Petra Laine medan förskolans rektor Carin Olsson konstaterar:
– Visst är åtgärderna angelägna. Det här är viktigt för barnens och elevernas säkerhet.
Det är studentmedarbetaren Sanna Pyhäsalmi som ligger bakom den rad åtgärder som kommunen nu presenterar. Till vardags studerar hon samhällsplanering vid Linköpings universitet men har sedan i höstas, genom en 20-procentig tjänst, också arbetat med trafiksituation omkring Bäckskolan. Vi träffas alldeles utanför skolområdet, vid korsningen Plantgatan/Långgatan, där hastighetssänkning och väjningsplikt ska förbättra säkerheten. Här förklarar hon upplägget tillsammans med Jimmy Bexell, teknik- och driftschef på Kinda kommun.
– Det är flera faktorer som gör att åtgärder krävs men framförallt handlar det om att många föräldrar i dag kör sina barn till skolan, vilket bygger på att de inte anser att säkerheten på gatorna häromkring är tillräckligt hög. Därför gör vi åtgärder för att göra gatorna säkrare, men vi kommer också förtydliga hur parkeringarna på området ska användas, förklarar Pyhäsalmi medan Bexell fortsätter:
– Vi har avsatt 200 000 kronor för att kunna göra det här och vår tidsplan är att det ska genomföras under sommarlovet, då det i mindre utsträckning stör verksamheten på skolan.
Varför har situationen inte åtgärdats tidigare?
– Skolan har länge drivit på för det här men vi har i dag ingen på kommunen som arbetar fullt ut med de här frågorna. Nu fick vi in en lämplig person som kunde jobba med det här projektet, vilket var nödvändigt, svarar Bexell.
Förutom en hastighetssänkning till 30 kilometer på gatorna runt om skolan föreslås att stora delar av Långgatan förses med ett stoppförbud för privatbilar. Alla förslag kommer att diskuteras vid ett öppet möte på Bäckskolan den 24:e februari.
– Inget är hugget i sten, utan det är fortfarande ett levande material, förtydligar Pyhäsalmi och avslutar:
– Under resten av min anställning är tanken att jag ska hinna börja titta på hastighetsbegränsningarna i Kindas tätorter, men det är inget projekt som kommer att hinna genomföras under min tid här.