– Det här är oacceptabelt på många sätt. Jag kan inte i detalj beskriva någon situation som har uppstått, det är sekretess, men det har funnits personer som fått vänta oförsvarligt länge, förklarar äldreomsorgschefen Eva Hulth.
I Kinda kommun är det drygt 300 personer som bor hemma och har ett så kallat trygghetslarm - oftast ett armband med en knapp som gör det möjligt att kontakta hemtjänstpersonal dygnet runt. Tjänsten tillhandahålls av företaget Tunstall som i slutet av förra veckan "uppdaterade till en ny larmplattform". Åtgärden gick inte som planerat.
– Så sent som igår vid lunchtid (läs torsdag) hade vi fortfarande problem. Normalt sett går larmen till en sambandscentral som Tunstall ansvarar för där det görs en första bedömning innan det skickas vidare till oss. När vi går in och kollar på de loggar vi har kan vi se att det har dröjt uppemot fyra timmar innan larmen nått oss, berättar Hulth.
Tunstalls problem har varit nationella och drabbat flera kommuner runt om i landet. Enligt ett pressmeddelande som publicerades på torsdagskvällen är situationen i nuläget stabil tack vare "utökad bemanning". Företaget menar att tiden det tar att hantera varje larm nu har återgått till det normala.
– Jag beklagar det som våra kunder går igenom och förstår den osäkerhet som den här tiden har skapat. Vi fortsätter nu med de initiativ vi tagit för att bibehålla och säkerställa framtida leverans, säger vd:n Johan Lenander.
När vi når kommunikationschefen Johanna Thulesius bekräftar hon att problemet har hanterats.
– Nu har vi fått ordning på det stora inflödet av larm som vi har haft vid vårt byte av larmplattform, säger hon och hänvisar sedan till pressmeddelandet som bland annat konstaterar att "företaget följer utvecklingen och fortsätter hålla en högre bemanning om något oförutsett skulle inträffa".
– Ja, vi för en dialog med Tunstall om funktionaliteten på våra särskilda boenden, konstaterar Hulth.
Funderar ni på att byta leverantör?
– Det kan jag inte uttala mig om men vi ser allvarligt på det här.
För att tackla problemen med trygghetslarmen har kommunen bland annat haft telefonkontakt med de drabbade brukarna, genomfört extra tillsyner och hänvisat till 112 vid akuta situationer.