"Vi räknar med att behöva slussa från och med 19:e december och framåt", konstaterar hon när vi, inför den jul- och nyårshelgen, träffas för en intervju. Under stora delar av året har butiken nämligen haft en begränsning på max tio kunder i lokalen samtidigt. När försäljningen nu väntas öka, och därmed också trängseln, genomförs åtgärder.
– Jul- och nyår är en av de mest hektiska perioderna för oss så även under ett normalår ökar vi på med personal. I år ökar vi med ytterligare en person för att kunna finnas utanför butiken och slussa in kunderna, förklarar Holmertz.
Vad är den stora utmaningen med pandemin?
– Lokalen är ju begränsad, den är inte stor, och utmaningen har varit att hela tiden vara uppmärksam på att det inte blir för trångt. Det enda vi kan göra är att uppmana kunderna att hålla avstånd eller vänta utanför butiken.
Inför de stundande storhelgerna går Systembolaget ut med tips till kunderna.
– Vår försäljning tenderar att centreras till fredagar, lördagar och kvällar så har man möjlighet att välja andra tider underlättar det för alla, förklarar Holmertz och fortsätter:
– Försäljningen har också en tendens att öka ju närmare jul och nyår vi kommer så handla inte i sista sekund.
En annan sak som butikschefen uppmanar till är att komma förberedd.
– Planera ditt inköp och välj ut varorna i förväg. Med en bra planering från både oss och kunderna ska vi nog klara av det här på ett bra sätt, avslutar Holmertz.