Redan i dag är det en majoritet av länets kommuner som har ingått ett liknande avtal. Ydre och Finspång är förutom Kinda de enda undantagen. Ett kommande avtal innebär att Region Östergötland, genom Östgötatrafiken, tar över ansvaret för att samordna, drifta och upphandla den särskilda kollektivtrafiken som innefattar färdstjänstresor samt skolskjutsar utöver ordinarie kollektivtrafik.
– Något som är viktigt i sammanhanget är att vi fortsatt har rådighet över vem som ska beviljas färdtjänst. Myndighetsutövningen lämnar vi inte över utan de besluten fattar vi fortfarande på lokal nivå, förklarar Jimmy Bexell, stabschef på Kindas samhällsbyggnadsförvaltning.
Anledningen till att frågan har kommit upp på bordet just nu är enligt Bexell, men även samhällsbyggnadsnämndens (sbn) ordförande Mikael Österling (L), flera. Den stora faktorn är att kommunens upphandling, som genomfördes i våras, överklagades och nyligen upphävdes av förvaltningsrätten. Enligt rätten saknade kommunens upphandlingsdokument tillräckliga uppgifter om uppdragets omfattning och kostnad, vilket i korta drag var anledningen till beslutet.
– Vårt nuvarande avtal gäller till 30 juni 2022 och med rättens dom blev det väldigt bråttom för oss. För att entreprenören ska hinna köpa in de fordon som krävs behöver allt vara klart i god tid, och det skulle vi inte hinna med, förklarar Bexell och fortsätter:
– Vi valde att ställa frågan till regionen istället. De slipper att göra en upphandling då de kan inkludera vår trafikvolym i deras redan befintliga avtal. Vi ser också flera fördelar med att lämna över ansvaret.
Både sbn och kommunstyrelsen i Kinda har gett sitt godkännande. När även fullmäktige sagt sitt ställs frågan formellt till regionens trafik- och samhällsplaneringsnämnd. Avtalet ska träda i kraft den 1 juli 2022.
Varför har det här inte gjorts tidigare?
– Förvaltningens administration har gjort en genomlysning av sin avdelning och har lagt ett pussel kring jobbet framåt. Vi har sett att vi har en begränsad kompetens inom upphandlingsområdet trafik.
Sbn-ordförande Österling motiverar beslutet så här via mejl:
– Det handlar kanske framförallt om att minska vår sårbarhet. Vi har enskilda anställda som ska utföra dessa arbetsuppgifter och om dessa av någon anledning inte kan jobba får vi problem. Genom att tillhöra den större aktören så får vi en driftsäkrare verksamhet.
Majlis Johansson, ordförande i det kommunala pensionärs- och handikapprådet, reagerade initialt negativt på kommunens besked kring den särskilda kollektivtrafiken. Anledningen var bristen på information.
– Vi har känt oss överkörda i flera andra frågor tidigare och tyckte det var märkligt att vi inte hade fått höra något om det vid tidigare möten. Därefter har jag fått en vettig förklaring – att det handlade om tidsutrymmet, förklarar hon och fortsätter:
– För övrigt har vi inget emot förslaget men kommer självklart att bevaka processen.
Enligt henne är den stora fördelen att trafikdygnet förlängs till klockan 01.00 på natten.
– Det handlar ju om det vi i dagligt tal kallar färdtjänst och i Kinda har man kunnat få resor så länge det går bussar till en ort. Det har ställt till det för många i behov av färdtjänst och det har vi varit emot under många år. Nu, med de regionala bestämmelserna, blir möjligheterna bättre för många av våra medlemmar, berättar Johansson.