Det är minst sagt bråda dagar som råder för mountainbike-proffset Oscar Härnström. Förutom att han förbereder sig inför en stundande tävlingssäsong, med sponsoravtal och allt som hör sporten till, ska han och sambon Beatrice Johansson förvandla en anrik skidanläggning till en modern "bikepark". För drygt två veckor sedan anlände de första grävmaskinerna och i den bästa av världar, om den ambitiösa tidsplanen håller, kan de första besökarna tas emot i slutet av april.
– Beroende på hur arbetet går de kommande veckorna, hur det går med schaktmassor och så vidare, vet vi mer exakt när vi kommer att kunna öppna. Vi siktar på premiär om drygt en månad, men det kommer att bli tufft och kan mycket väl ta längre tid. Vi vill att allt ska vara helt klart och riktigt bra först. De här cykellederna är ju något jag sätter mitt namn på, berättar Härnström, vänder blicken mot solen, och fortsätter sedan:
– Det blev lite av en vargavinter trots allt, som gjorde att vi kom igång med grävarbetet senare än planerat. Det är fortfarande en del tjäle i marken så det här vädret har vi verkligen längtat efter.
Det är på toppen av den så kallade "familjebacken" som det, redan efter två veckors arbete, går att skymta delar av Oscar Härnströms vision. Här har en sträcka, med flera knölar och en hel del svängar, i princip färdigställts. Via sträckan ska besökarna, redan vid premiären, kunna ta sig till början av de tre huvudlederna. Likt upplägget vid en skidanläggning kommer cykellederna att märkas med olika färger – där den blåa är för nybörjare och den svarta för erfarna.
Är likheterna, med en skidanläggning, stora?
– Det skulle jag vilja säga, det fungerar nästan likadant. Som besökare köper du ditt dags-, helg-, eller säsongskort i receptionen, tar liften upp till toppen och åker ned efter din egna förmåga, svarar Härnström och fortsätter:
– Vår tanke med svårighetsgraderna är att de blåa lederna ska vara på en nivå så att alla klarar av dem och de röda kommer att ha alternativa spårval om det skulle bli för svårt. De svarta lederna är kanske inget man testar första gången.
Under den första säsongen kommer det inte att finnas någon cykeluthyrning.
Då är väl risken att endast inbitna cyklister kommer?
– Det hade såklart varit jättekul att ha en uthyrning men det innebär också en stor investering. Till en början riktar vi framförallt in oss mot de som redan har hittat sporten, sedan vill vi givetvis få hit alla men det får vara ett mål under resans gång. Vi måste börja någonstans och en uthyrning blir nog aktuell år två eller tre.
Genom affären med Branäsgruppen köpte Härnström, enligt uppgifter från Bolagsverket, 100 procent av aktierna i koncernens dotterbolag Tolvmannabacken AB. Utifrån offentliga uppgifter, bland annat från företags- och konsumentinformationsföretaget UC AB, ser det dock ut som att bolaget, som nu heter Kisa MTB Park, fortfarande är en del av Branäsgruppens koncern. Så är det inte och dessa uppgifter uppdateras först i samband med nästa årsredovisning.
– Vi är ju ingen stor koncern, vi är en liten familj, så det är mycket ideell byteshandel som gäller det här första året – innan vi kommer igång på allvar. Sedan är det såklart viktigt att vi kan få in sponsorpengar.
– Vi har stora visioner för den här anläggningen, men vi tar ett steg i taget, lugnt och försiktigt, säger Härnström.