– Det här är ju ett område som, när man har anlänt till Kisa med kollektivtrafik, inte har stuckit ut i positiv bemärkelse. Med det här bidraget får vi en möjlighet att göra stationen till något betydligt mer välkomnande, konstaterar Jimmy Bexell, stabschef på samhällsbyggnadsförvaltningen på Kinda kommun.
I drygt ett år, ända sedan planerna på en ny Ica-butik gick i stöpet, har Bexell och hans kollegor arbetat för att staka ut en ny väg för Kisa station och dess utveckling. För tre månader sedan gav politikerna i samhällsbyggnadsnämnden grönt ljus åt de initiala skisserna. Med Trafikverkets besked har ett stort steg tagits för att säkerställa finansieringen. Myndigheten motiverar bidraget enligt följande:
"Trafikverket bedömer att genomförande av åtgärden på det sätt som anges i ansökan kommer att bidra till de transportpolitiska målen. Förväntad åtgärd ökar kollektivtrafikens konkurrenskraft genom ökad tillgänglighet och säkerhet".
– Vår ansökan är baserad på en kalkyl. Skulle det visa sig att upprustningen kostar åtta miljoner kronor får vi istället fyra miljoner kronor från Trafikverket. Samtidigt måste kommunfullmäktige avsätta pengar i budgeten för 2022, det är en förutsättning för investeringen, så jag vågar inte ropa hej riktigt än, konstaterar Bexell och fortsätter:
– Samtidigt har politiken redan sett de här siffrorna under budgetprocessen så det känns dock positivt.
Själva upprustningen planeras att genomföras någon gång under 2022.
– Det vi kommer att göra fram till byggstart är att vi påbörjar en form av projektering. Vi tar fram både upphandlingsunderlag och gör de markanalyser som vi behöver göra för att vara så förberedda som vi kan, förklarar Bexell.
Förvaltningens plan för stationsområdet innehåller allt från grönytor och konstnärlig utsmyckning till allmänna toaletter och busshållsplatser. Något traditionellt stationshus kommer det inte att bli.
– De allra flesta anslutningarna ligger redan i dag i en planering som gör att väntetiderna vid stationen är begränsade. I dialog med Östgötatrafiken har vi därför kommit fram till att det inte behövs ett stationshus, motiverar stabschefen.
En annan åtgärd, som kommer att genomföras relativt omgående, är att stängsel sätts upp mot järnvägen. Detta då Trafikverket larmat om att allt fler genar över spåren efter att stationsbyggnaderna revs.