– Våra produkter är ju inte konjunkturkänsliga i andra tider heller utan det finns en konstant efterfrågan. Det innebär att om konjunkturen går upp drar vi ingen nytta av det och faller den så drabbas vi inte så hårt, så i det här fallet är det en klar fördel, förklarar Roger Didrick, vd för Finess Hygiene.
Företaget, som har sin fabrik vid Tolvmannadalen i Kisa, tillverkar hygienprodukter så som tvättlappar, skyddslakan och laminat till såväl vården som den privata marknaden. Trots den pågående coronakrisen har trycket varit högt på produktionen - med en något ökad efterfrågan som följd.
– Våra produkter behövs i det här fallet, så är det ju, så vi har något mer att göra just nu än vanligt. Man kan säga att det redan i februari var ett högt tryck på våra produkter, berättar Didrick.
Bara någon kilometer därifrån, vid Sofidel Sweden AB, vittnar vd:n Roger Svensk om en liknande situation. Samtidigt som företaget förbereder sig för en hög sjukfrånvaro med anledning av coronaviruset råder en "ovanligt stor efterfrågan". Därför söker de nu tillfälligt extra personal för att lösa produktionen.
– Trycket ökar hos oss och då måste vi anpassa produktionen efter kundens behov snabbare. Jag kan inte förklara fenomenet som pågår just nu där butikshyllor gapar tomma på toalettpapper, säger Roger Svensk.
Vid pappersbrukets granne P&P Papper och Plast AB, som även de producerar tork- och avtorkningsprodukter, beskriver vd:n Stefan Löfving situationen så här:
– Vi har en bra försäljning, en bra orderingång och bra snurr i vår konvertering. Under förra veckan såg vi en ökning på kunder vi inte haft tidigare och det beror helt enkelt på en ökad efterfrågan från sjukvården och de svenska hushållen.
För Absorbest, som bland annat producerar sårförband och absorberande operationsmaterial till sjukvården, har ett av företagets fyra affärsområden drabbats negativt av coronaviruset.
– Det är den del där våra absorbenter används vid transport av lax runt om i världen. Den påverkas nu på grund av att man stänger restauranger men hur stort det blir är svårt att säga just nu, förklarar Kisaföretagets vd Hans Karlsson.
Något som samtliga företag lyfter fram, på ett eller annat sätt, är även att det vid en långvarig kris kan uppstå problem kring transport och tillgång på råmaterial.