Två år efter olyckan: "Korsningen är löst tillsvidare"

I dagarna är det exakt två år sedan den tragiska tågolyckan vid Torps gård strax norr om Kisa. "Korsningen är löst tillsvidare", meddelar Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Åtgärderna vid den obevakade järnvägsövergången mellan Kisa och Rimforsa, där en tragisk dödsolycka inträffade för två år sedan, är klara. Det meddelar Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Åtgärderna vid den obevakade järnvägsövergången mellan Kisa och Rimforsa, där en tragisk dödsolycka inträffade för två år sedan, är klara. Det meddelar Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Foto: Dennis Petersson/Pressbild/bildmontage

Kisa2021-01-19 11:11

På förmiddagen den 19:e januari 2019 gick larmet. En man i 35-årsåldern hade, med sin bil, kolliderat med tåget vid en obevakad järnvägsövergång mellan Kisa och Rimforsa. Senare på dagen meddelade polisen den värsta tänkbara utgången, nämligen att mannen avlidit av skadorna. Efter en utredning hävdade Trafikverket, som ansvarar för säkerheten på järnvägen, att halka och dålig sikt var orsaken till olyckan. Två år senare har åtgärder genomförts.

– Allting runt plankorsningen är klart och fixat rent fysiskt och vi har haft ett bra samarbete med den fastighet som ligger strax intill. Alla är medvetna om vad som är gjort och hur det är gjort, förklarar myndighetens presschef Bengt Olsson.

Vad är det för typ av åtgärder ni har genomfört?

– Det är åtgärder som främst syftar till att förbättra siktmöjligheterna. Tidigare var det en svacka på vägen innan korsningen och den har vi höjt upp genom schaktning. Även en del träd och buskage har avverkats.

undefined
En annan åtgärd vid korsningen är att tågen numera signalerar när de närmar sig den obevakade korsningen.

Majoriteten av åtgärderna genomfördes och färdigställdes under sensommaren och hösten 2020. Enligt Olsson är prislappen på de säkerhetshöjande åtgärderna drygt en och en halv miljon kronor.

Tycker ni att åtgärderna genomfördes tillräckligt snabbt?

– Ja, och där har vi varit noga med att ha en löpande dialog med de som bor vid spåret - det är de som nyttjar den här övergången. De känner sig trygga med vad som gäller på platsen.

Vi har varit i kontakt med den familj som drabbades av olyckan men de avböjer, i samband med den känslosamma årsdagen, en intervju. För bara några dagar sedan inträffade en liknande dödsolycka i Timrå kommun.

undefined
Det var den 19:e januari 2019 som olyckan vid Torps gård, strax norr om Kisa, inträffade. Enligt Trafikverket var orsaken halka och dålig sikt.

Hade olyckan i Kisa, och andra liknande olyckor, kunnat förhindras?

– Det är svårt att säga. Man måste titta på varje olycka var för sig och se vad som egentligen förorsakade dem - och orsakerna kan skilja sig ganska mycket ifrån varandra, svarar Olsson och fortsätter:

– Att bygga bort risken helt och hållet är inte möjligt om man inte bygger planskilda korsningar. Det gör vi på ganska många ställen i landet, företrädesvis där det är mycket trafik, men det kostar ett par hundra miljoner kronor.

Ytterligare en åtgärd vid plankorsningen utanför Kisa diskuteras, nämligen att sänka tågens hastighet från nuvarande 70 kilometer i timmen.

– Men utmaningen är att kombinera trafiken på banan med anslutningarna i Linköping, avslutar Olsson.

Karta: Stångådalsbanan, Kisa/Rimforsa
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!