Anna Hanzon är verksamhetschef för Västerliden i Rimforsa och Stångågården i Horn, och tycker att besöken har fungerat bra.
– Det har funkat över förväntan. Sen är det alltid en informationsspridningsfas, säger hon.
Hon berättar att det varit svårt att få ner all information som behövs "svart på vitt", och att det krävs en dialog med besökarna.
– Man kan behöva bolla vissa saker, man har stor vinning av att föra dialog med personal och anhöriga, säger hon.
Vad kan man behöva bolla?
– Det kan vara vilken tid på dygnet som är bäst att göra besöken eller vilken entré som är bäst. Vi kanske har sagt huvudentrén men personalen kanske tycker att en annan entré funkar bättre, till exempel, berättar hon.
Besökare som vill hälsa på sina nära och kära ska meddela avdelningen i förväg, och också ringa till avdelningen vid ankomst så att personalen kan möta upp besökarna utanför boendet. Väl på avdelningen får besökare inte vistas i allmänna utrymmen.
– Det är personalen på avdelningen som möter upp besökarna och därför är det så viktigt att man för en dialog, säger Hanzon.
Hanzon tycker att responsen från anhöriga har varit bra och att nära och kära är måna om att följa de riktlinjer som finns för att säkerställa minskad smittspridning på boendena.
– Vi har absolut inte märkt något motstånd mot att följa riktlinjerna. Det är en ovan situation både för personalen, anhöriga och den som tar emot besök, men alla gör så gott man kan, säger hon.