De firar 30 års arbete för dementa

Blåklintens dagverksamhet för dementa firade 30 år i veckan. Samtidigt firade Birgitha Fernström 30 år som anställd. Hon var med när verksamheten startades upp 1992.

Blåklintens dagverksamhet för dementa firade 30 år i veckan. Birgitha Fernström, anställd inom verksamheten, har varit med sedan dess start.

Blåklintens dagverksamhet för dementa firade 30 år i veckan. Birgitha Fernström, anställd inom verksamheten, har varit med sedan dess start.

Foto: Agnes Ganestål

Kisa2022-02-06 13:00

Birgitha Fernström hälsar gästerna på Blåklintens dagverksamhet välkomna med värme. En efter en kommer gästerna in genom ytterdörren – tills de är fem stycken runt det mysigt dukade köksbordet.

– Servicen är god här, säger en av gästerna.

– Ja, jag tycker att vi är här för sällan, håller en annan med.

undefined
Birgitha dukar bordet fint inför kalaset.

Skratten ekar i rummet och stämningen är varm och vänlig. Birgitha drar skämt som får dagens gäster att skratta, samtidigt som hon själv skrattar åt de skämt som gästerna drar. För de kallas för gäster, de som är inskrivna på Blåklintens dagverksamhet för dementa.

– Vi har väldigt roligt här. Vi är som en enda stor familj, säger Birgitha leende.

Hon var med och startade upp Blåklinten för 30 år sedan. I dag närmar hon sig 60 år och hon blickar tillbaka på de gångna åren med värme.

– Det känns jättestort att ha varit på samma arbetsplats i så många år. Hade vi inte haft en pandemi så hade vi velat bjuda in även anhöriga för att fira att vi fyller 30 år, men nu får det bli ett mindre kalas.

undefined
Att Blåklinten fyller 30 år firas med smörgåstårta. Helst hade personalen velat bjuda in sina gästers anhöriga också, för ett stort kalas, men det sätter pandemin stopp för.

Det är tydligt att Birgithas intresse för människor är stort.

– Jag har nog alltid tyckt att det är spännande med människor och känner mig stolt över det arbete som vi gör här på Blåklinten.

Inom vården har hon jobbat sedan 18 års ålder.

– Det är spännande att få vara personen som letar efter svar på hur jag kan förbättra dagen för gästen som kommer.

Att bekräfta känslan hos den dementa och få denne att känna sig lugn och trygg är viktigt, tycker Birgitha.

– Det är viktigt för mig att se bakom sjukdomen, att se det friska. Här på Blåklinten är ingen dag den andra lik.

undefined
"Vårt mål på Blåklinten är att ge våra gäster en meningsfull dag", säger Birgitha. Hon är en av tre anställda, tillsammans med Katrine Ringensjö och Åsa Härnström, som även jobbar med anhörigstöd. Katrine har jobbat inom verksamheten i 26 år.

Det verkar inte som att du bara ser Blåklinten som ett jobb?

– Nej, det går inte. Vi är engagerade, jag och mina kollegor. Vi gör ett enormt arbete här och är drivna allihop.

Blåklinten har 13 inskrivna gäster med demenssjukdom, men tar emot åtta dagligen. Det krävs dock ett biståndsbeslut för att få komma till verksamheten.

– Vad vi gör om dagarna beror på vad våra gäster har för intressen. Vi har alltid en plan för dagen, men det händer att vi avviker från den om gästerna har egna önskemål.

Men varje dag startar i alla fall med frukost och kaffe. Dagen till ära består frukosten av smörgåstårta. Det är ju trots allt jubileum för Blåklinten.

– Det här blir väl mitt sista jämna jubileum här, jag blir ju trots allt 60 år i år, säger Birgitha och skrattar sedan varmt.

undefined
De fem gäster som befinner sig på Blåklinten när vi besöker verksamheten uttrycker nöjdhet. Någon tackar för servicen, någon uttrycker ett önskemål att få komma oftare, en tredje nickar instämmande...
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!