– Vi räknar med att vara igång, med 50 procents kapacitet, under vecka fem och sedan hålla full takt lagom till semestern. Kapaciteten, med enkelskift, kommer att vara någonstans mellan 20 och 25 tusen kubikmeter ytterpanel per år, förklarar platschefen Patrik Wass när kliver in i den nya maskinparken.
Det är här, i den tidigare lagerlokalen på 1 200 kvadratmeter, som sågen nu ska vidareförädla sina produkter. Genom investeringen, på någonstans omkring 15 miljoner kronor, skapas förutsättningar för att måla den färdighyvlade ytterpanelen med såväl grundfärg som mellanstrykning, kulör och slamfärg. Något som görs för att möta efterfrågan från framförallt svensk bygghandel.
– Vi har tidigare sålt produkter som målats av vårt systersågverk i Långasjö, men nu har vi sett att volymen är tillräckligt stor för att det ska vara lönsamt att bygga en egen anläggning. Under de senaste åren har volymen ökat med ungefär 15 och 20 procent varje år, förklarar Wass och fortsätter:
– Vi tror på att gemene man tycker att det är smidigt att sätta upp en färdigmålad panel på sitt hus. I dag utgör fortfarande de omålade produkterna den stora volymen, men vi har hela tiden sett en förskjutning över till det målade. Om vi har ett 70-30 procentsförhållande i dag kommer det förmodligen att vara det omvända om fem år.
När platschefen beskriver det planerade logistikflödet, från omålad panel till paketerad produkt, pratar han bland annat om vikten av rätt temperatur, rätt fuktkvot och rätt mängd färg. En process som kommer att sysselsätta två medarbetare.
– Vi har gjort en internrekrytering och plockat från andra avdelningar inom organisationen.
Behöver ni mer personal på sikt?
– Inte om vi tittar ett halvår framåt. Sedan kommer vi alltid att behöva semestervikarier.
Omsättningen för Kindasågen, eller rättare sagt Södra Wood Kinda, ligger på omkring 600 miljoner kronor, vilket gör att den nya anläggningen är en stor ekonomisk satsning.
– Det finns givetvis alltid konjunkturrisker men när det kommer till renoveringssektorn, där svensk bygghandel är stora, ser vi i dag ingen avmattning på marknaden. Med tanke på debatten med miljötänk, och fördelen med att bygga i trä, så känns det ändå som att vi befinner oss i rätt segment, berättar Wass och avslutar:
– Det känns jättekul att koncernen vill satsa här i Kisa. Det ger framtidstro.