– Om vi ska kunna begränsa uppvärmningen till 1,5 grader så är det nödvändigt att vi förändrar vår livsstil och det här är de mest effektiva sätten, säger Kimberly Nicholas, forskare i hållbarhetsvetenskap vid Lunds universitet.
Kimberly Nicholas och hennes forskarkollega Seth Wynes har undersökt vilka livsstilsval som är mest klimateffektiva och kommit fram till att det mest effektiva sättet att minska sitt koldioxidavtryck är att skaffa färre barn, äta växtbaserad kost, leva utan bil och undvika flygresor.
Genom att välja bort barn går det att spara in motsvarande 58,6 ton av koldioxidekvivalenter per år, en siffra som baseras på alla framtida ättlingars utsläpp om vi fortsätter att konsumera som vi gör i dag.
– Våra utsläpp påverkas givetvis av hur många barn vi har. Men en viktig grej, som vi har tappat i debatten, är att befolkningens storlek just nu inte spelar så stor roll för hur vi lyckas med klimatomställningen här och nu. Det viktiga just nu är att se till att alla människor på jorden får ett bra liv och det kan de få om vi slutar använda fossilt bränsle.
Genom att välja bort bilen går det att spara 2,4 ton av koldioxidekvivalenter per år och genom att äta växtbaserad kost går det att spara ytterligare 0,8 ton per år. Och för varje insparad flygresa tur och retur över Atlanten kan man spara in 1,6 ton koldioxidekvivalenter.
Många upplever säkert att det känns svårt att välja bort bilen. Hur ska vi minska bilberoendet i framtiden?
– Vi behöver planera samhället så vi klarar oss utan bil, säger Kimberly Nicholas.
Hon berättar om konceptet 15-minutersstäder, som innovations- och entreprenörskapsforskaren Carlos Moreno i Paris myntat, och som sedan spridit sig över världen, även till Sverige.
– Allt ska nås inom 15 minuter. Det ska gå att ta sig till jobb, skola, mataffär och restauranger till fots eller med cykel inom en kvart. I en sådan stad blir bilen onödig, där kan man leva ett gott liv utan privatbilar.
Andra sätt att stimulera till mindre bilåkande är politiska styrmedel, men Kimberly Nicholas menar att det är viktigt att de som verkligen måste ha bil inte drabbas.
– Tio procent av européerna är låginkomsttagare samtidigt som de verkligen behöver ha bil i sin vardag och det är viktigt att inte olika åtgärder slår mot just dem.