Farliga förbindelser

Det är så man blir frestad att vara "otrogen" mot kärestan där hemma. Efter ett par år tillsammans så kan det vara dags att byta upp sig till något nytt och fräscht. Det är bara ett problem: italienskan väljer sina älskare efter plånboken och har man inte råd med hennes gunst så är det "ciao, ciao". Men du som lyckas få till ett passionerat förhållande måste se upp med svartsjukan. Du tvingas nämligen uthärda att andra smeker, klämmer och busvisslar åt din nya - Lamborghini Gallardo Spyder!

Foto:

Lamborghini2007-02-15 08:49

Är du allergisk mot supersportbilar, retar dig på värstingmotorer och tycker miljonvagnar är patetiskt? Ja, i sådana fall kan du sluta att läsa här. Hej då! Alla ni som frestas att läsa vidare kommer att få uppleva något av det häftigaste som finns i bilväg på moder jord. Det här är en historia om passion, besatthet, galenskap och faktiskt även stjärntecken.
Astrologen tittar mig djupt i ögonen och berättar allt om oxens stjärntecken. "Tjurskallighet är ett utmärkande drag och när oxen väl blir arg så bör man inte vara i närheten. Oxen anklagas ofta för att vara njutningslysten och mottot är: jag äger". Vad har nu detta med vår becksvarta testvagn att göra? Jo, den legendariske grundaren Ferruccio Lamborghini knyckte nämligen sitt stjärntecken som kylaremblem och eftersom italienaren föddes den 28:e april 1916 så blev det en stångande oxe. Det märks - för under provturen flödar adrenalinet och hornen växer så det knakar i pannan. Att försöka tämja Gallardo Spyder är nästan hopplöst och körupplevelsen kan närmast beskrivas med att rida rodeo. När man pressar gaspedalen mot durken så rusar varvräknaren mot rödmarkeringen vid niotusen varv och V10:an är rena dynamiten. Att ta sig till hundra klaras av på blixtrande 4,3 sekunder och innan verkligheten hunnit ikapp föraren så toppas 314 knutar. Snacka om hårresande?
Lamborghini Gallardo Spyder har en tygsufflett och på tjugo sekunder försvinner hela konkarongen ner i motorrummet, under en huv av kolfiber. Designen är minst sagt kraftfull och hela supersportbilen uppmuntrar till hårdkörning. Ändå färdas man både säkert och stabilt, tacka fyrhjulsdriften (70 procent bak/30 procent fram) och antisladdsystemet för det. "Glädjedödaren" går dock att koppla bort, vilket jag gjorde och fick uppleva samma skräckscenario som vid tjurrusningen i Pamplona. Ja, baken kom farandes hals över huvud! Om det är något jag saknar? Jo, det finns en sak: de klassiska måsvingedörrarna. Visst är insteget enklare med tanke på att cabben mäter blott 117 centimeter i strumplästen, men det känns inte lika ballt att öppna dörrarna på traditionellt sätt. Interiören håller dock Lambostilen: allt känns påkostat och exklusivt utan att vara överdådigt. Att vara "otrogen" med italienskan har sitt pris, i det här fallet 1 750 000 kronor och då ingår inte ens massage - i de grymma sportstolarna vill säga!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!