Den eviga hjälten

Land Rover Defender förtjänar en tapperhetsmedalj för sina hjälteinsatser. Den försöker bevara världsfreden hos FN, fungerar som räddningsfordon i alperna och skyddar turister på savannen.

Foto:

Land Rover2007-04-25 07:05

Ändå har den engelska plåtlådan många celebra ägare såsom den engelska kungafamiljen, Jack Nicholson, Madonna, Oprah Winfrey, Paul McCartney och Tom Cruise. Vad det är som charmar? Jo, lockelsen ligger i äventyret. Att äga en kultbil som inte bangar för något!
Vi befinner oss i ett underbart sagoslott med tinnar och torn. I Eastnor Castle har storfilmer som Dracula och Harry Potter spelats in, vilket inte förvånar oss. Det är bara blodiga vampyrtänder och eldsprutande drakar som saknas för att göra filmerna kompletta. Men det är inte därför vi här, i trakterna ligger även Land Rovers offroadbana och den bjuder på lervälling upp till öronen.
Det finns bara en genuin terrängbil idag och den erbjuds i två varianter: Defender med 110-tums axelavstånd och en kortare på 90. Den längre versionen har fyra dörrar och upp till sju sittplatser medan den kortare får nöja sig med två dörrar och fyra sittplatser. Sittställningen är väldigt upprätt i båda och utrymmet kunde fördelats bättre, men sådant ska man inte hänga upp sig på. Land Rover Defender är inte optimerad för komfort utan för terrängkörning. Instrumenteringen är helt ny och riktigt snygg, utan att bryta med retrostilen hos bilen i övrigt är bäst att tillägga. Det kan nämligen lätt bli för mycket hos entusiasterna som oroat sig för utbuktningen på ratten. Men för att lugna alla oroliga själar: krockkuddar är fortfarande portförbjudna! Vissa eftergifter för den moderna människan finns dock i form av förbättrat värmesystem och elektriska fönsterhissar. Ja, fegisar kan till och med köpa luftkonditionering.
Men även klassiker måste underkasta sig vissa nymodigheter som det här med miljöklassning av motorer. Den nya dieselfyran på 122 hästar uppfyller miljöklass 2005 vilket är ett måste på de flesta europeiska marknader. Maskinen gör sitt arbete med rätt karaktär och tillräckligt mycket drivkraft. Den manuella växellådan är ny för året och naturligtvis sexväxlad. Till detta kommer en lågväxel som gör skäl för namnet och ger bilen tolv växlar! Därmed blir alla förförda av ärkebrittens prestanda och nu talar vi inte om toppfarten, utan om förmågan att bergsklättra med livet som insats. Stigningsförmågan är hela 45 grader och vi körde faktiskt genom en meterdjup sjö av lervälling utan att drunkna. Visst rann leran in genom de popnitade dörrarna och det luktade lite unket, men interiören är så oöm att man kan köra in i närmsta biltvätt - med sidorutorna nere! Är du själv skitig så glöm inte tvålen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!