Engelska sjukan

(Stockholm) Nu slår "engelska sjukan" till med våldsam kraft och denna gång är förloppet smittsammare än någonsin. För vilket immunförsvar kan motstå en björnstark vinkelåtta samt en interiör som består av väldoftande läder och vackra trädetaljer. Nya Range Rover är därmed en exklusiv terränglirare som med några kryss i tillvalslistan kommer upp i miljonen. Möt superbilen som krossar allt motstånd!

Foto:

Land Rover2002-06-25 12:06

Det känns nästan som att flyga - luftfjädringen gör ett fantastiskt jobb och från "cockpiten" tittar man ner på de skräckslagna trafikanterna. Genombrittiska Range Rover är utan tvekan en mullig mansgris som ger ägaren både råg i ryggen och svarta hål i ekonomin.
Köregenskaperna är ett mysterium, interiören ett mästerverk, priset en förbannelse och bränsleförbrukningen en gåta. Häng med på en provkörning i vått och torrt!

Imperiets återkomst
Att storleken inte har någon betydelse tjatar våra kvällstidningsteraputer om varje söndag. Låt oss då fastslå en gång för alla att de inte provkört nya Range Rover - det är nämligen en välförsedd engelsman på 495 välskapta centimeter och 2.550 bastanta kilo. Det märks inte minst vid spaning efter lämpliga parkeringsfickor, det är nämligen ett mödosamt arbete. Men den som söker finner och med hjälp av smarta backsensorer går fickparkeringen relativt smärtfritt. Dessutom lider passagerarna i Range Rover ingen direkt nöd. Här kan de åkande underhålla sig med hjälp av en förstklassig ljudanläggning, widescreen tv, navigationssystem, färddator och integrerad telefon.
Personligen kan jag sitta i timmar och nästan få abstinensbesvär av inredningen som består av äkta Wiltonmattor, utsökt kalvskinn och massivt trä.

Busiga godsherrarLåt oss vrida runt startnyckeln som placerats på mittkonsolen bredvid växelväljaren och vips hörs en uppmuntrande morrning från vinkelåttans 286 hästar.
Safaribilen är redo att ta mig till världens ände om så behövs, för låt dig inte luras av det fräcka utseendet och den lyxiga interiören. Nya Range Rover är nämligen en seriös terrängvagn.
Den klättrar uppför och nedför leriga stup förbluffande bra. Kliver över diken utan problem och klarar att plumsa i vatten likt en leopard-stridsvagn. Tacka luftfjädringen för det - den kan nämligen höja bilen till en markfrigång av maximalt 28 centimeter.
Till alla godsherrar på bushumör och bakåtvänd tweedkeps kan jag även meddela att prestandan är fullt tillräcklig: efter nio sekunder är farten hundra och med plattan i mattan passeras 208 km/h. Efter en testvecka är "engelska sjukan" ett faktum och receptet lyder: Range Rover.
- Frågan är om högkostnadskortet gäller?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!