Jakten på "dropparna"

London har gått stenhårt fram i kampen om att rädda huvudstadens miljö. För några år sedan var medelhastigheten 19 km/h, vilket är lägre än under 1800-talet då häst och vagn dominerade gatubilden! Borgmästaren kritiserade bilindustrin för att strunta i miljön och lösningen blev svindlande trängselavgifter med undantag för bilar som drivs av alternativa bränslen. Det är klart att supersnåla Land Rover Freelander Td4 ska provköras här!

Foto:

Land Rover2010-08-04 07:04


Vi befinner oss i metropolen som aldrig sover, men som kostar en rejäl kosing att köra bil i. Trängselavgiften är 100 kronor och ska betalas in samma dag som bilresan genomförts. Väntar man till dagen efter så höjs summan till 122 och kommer inte stålarna in då väntar ett strafföreläggande på 1 460 kronor. Du läste faktiskt helt rätt! Det är nog bäst vi genomför provkörningen och lämnar London kvickt?

Håll till vänster
"Jakten på bränsledropparna" låter som en filmtitel men nu börjar även fenomenet märkas hos utskällda klimatbovar. Land Rover har exempelvis valt att göra en "miljöversion" av sin fyrhjulsdrivna Freelander med dieselspis. Motorn har begåvats med ett så kallat start/stopp-system vilket eliminerar all onödig tomgångskörning och vart skulle det vara mer rätt att testa om inte i downtown London? Men vi börjar med att parkera strax intill stadens världsberömda pariserhjul (som är 135 meter högt) för att spana in kupén. Inredningen går under brittisk flagg och klappar för den klassiska livsstilen. Vi uppskattar den höga sittpositionen och det är bara att luta sig tillbaka i de bekväma framstolarna. Det är inget fel på baksoffan heller och instrumenteringen håller god standard. Nu är det dags för mandomsprovet som är lika tufft varje gång: att köra vänstertrafik utan att skrapa lacken.

En riktig snåljåp
Under huven arbetar en dieselfyra på 152 hästar som klarar färden till hundra på 11,7 sekunder och toppar 181, men siffrorna är bara av akademiskt intresse. Det riktigt unika är nämligen start/stopp-systemet som dumpar förbrukningen till 0,67 liter milen och koldioxidvärdet till 179 gram. Hur det funkar? Jo, vid varje stopp stängs motorn av när föraren lägger växeln i neutralläge och släpper kopplingen. Detta utan att varken ljus, navigation eller luftkonditionering påverkas.
Motorn startar blixtsnabbt igen när föraren åter trampar på kopplingen eller om batterikapaciteten börjar sina. Hur visar man då bilens terrängegenskaper mitt inne i London? För detta ändamål har engelsmännen byggt upp en provisorisk terrängbana i det nedlagda och K-märkta kolkraftverket Battersea Power Station, precis intill Themsen. Freelandern klättrar uppför och nedför förbluffande bra och det är nästan så att personalen glömmer bort att vi har ett viktigt ärende innan dagen är till ända. Trängselskatten måste betalas trots att det här är den miljövänligaste Land Rovern i historien!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!