Karl för sin kilt?

Skottland är idealplatsen för att testa nya Land Rover Freelander. Här får man uppleva underbara naturscenarier med höga berg, djupa dalar och porlande vattendrag. Land Rover är en del av vardagen eftersom skottarna knappast vågar riskera att köra fast. Tänk dig själv åsynen av säckpipeblåsare i tweedkavaj och rödrutiga kjolar som försöker knuffa på. Nej, det är omöjligt. Frågan är om nya Freelander är "karl för sin kilt?"

Foto:

Land Rover2004-02-06 23:51

Designen är ny men väcker inte så värst mycket uppseende i Edinburghtrafiken. Innevånarna är nämligen vana vid att se Land Rovers storsäljare och med lite tur kan man få syn på hedersmedborgaren Sean Connery bakom ratten. Ja, mannen med den välkända rösten äger en av de 370.000 exemplaren som sålts sedan lanseringen 1997. Nu har det blivit hög tid för en uppdaterad version att göra entré.

Exklusiv herrklubb
Skottarna har länge försökt bryta sig loss från England och på samma sätt har Land Rover försökt leva sitt eget liv utan inblandning av Ford. Ja, idag är det amerikanarna som äger varumärket och det finns planer på att nästa Freelander ska byggas av (hör och häpna) Volvo!Men åter till dagens version - inredningen går under brittisk flagg och klappar för den klassiska livsstilen. Läder/alcantarastolar är naturligtvis ett måste och atmosfären påminner om en exklusiv herrklubb. Men om sanningen ska fram så är femtio procent av kunderna tjejer. Många uppskattar den höga sittpositionen och det är bara att luta sig tillbaka i de bekväma framstolarna. Det är inget större fel på baksoffan heller, men i vårt fall ligger den utvikbara Skottlandkartan där och skräpar. Ja, "skräpar" kanske inte är rätt ord. Det är ju ändå tack vare den vi hittat till legendomspunna Loch Ness.

Tuggar sig fram
Här gör vi ett försök att upptäcka det världsberömda sjöodjuret "Nessie" - men misslyckas. Däremot är naturen som gjord för äventyrssafari och testbilen tuggar sig fram trotts att diffspärrar och lågväxel saknas. Ja, vissa entusiaster hävdar att Freelander inte är någon "riktig" Land Rover. Modellen är nämligen i regel framhjulsdriven, men en viskokoppling sätter fart på bakhjulen när de främre spinner loss. Visst kan man ha åsikter om lösningen, men faktum är att systemet duger utmärkt för de allra flesta - inklusive skottar i kilt. Däremot går inte motorn som ett "skott". Under huven arbetar nämligen en fyra på 117 hästkrafter som tangerar hundrastrecket på tretton sekunder och vars toppfart är 170. Priset för vår närmast fullutrustade testbil är 270 500 kronor och med tanke på att alla snåla skottar inte drar sig för affären så är det ett gott betyg!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!