343 hästar på grönbete

Dagens testkärra är inte för vem som helst, men du som har råd att lägga upp mellan fem- och sjuhundratusen får något alldeles extra. Lexus GS 450h är inte bara en fullvuxen familjebil - den har även förstklassig komfort, rejält med klipp i maskineriet och som grädde på moset ligger förbrukningen på samma nivå som för en miljödiesel. Hur det är möjligt? Svaret är på tolv bokstäver och stavas: h-y-b-r-i-d-t-e-k-n-i-k.

Foto:

Lexus2012-09-13 04:05


Bakom ratten ska vi äntligen låta oss imponeras av förbättrade miljö- och köregenskaper, men också vräka oss i lyx och njuta över den nya formgivningen. Ett stående skämt hos oss motorjournalister är "ju större färgskärm desto lyxigare bil" och här tar japanerna tätplatsen eftersom nya GS 450h har begåvats med bilvärldens största på 12,3-tum.

Nanjonerna anfaller
Designen är betydligt tuffare och fronten har inspirerats av racingjärnet Lexus LFA medan baken har en snällare attityd. Kupén har allt en lyxbil ska innehålla inklusive svart nappaläder och träpaneler av bambu. Mittkonsolen ser ut att ha hämtats från en exklusiv inredningskatalog och instrumentpanelens digitala layout skiftar beroende på om bilen körs på el eller bensin. Man kan sitta hur länge som helst i framstolarna som tagit fem år att utveckla och som försetts med 18-stegs eljustering. Baksätet är snudd på lika bekvämt, men vi trivs ändå bäst fram. Den märkligaste finessen i GS 450h är utan tvekan klimatanläggningen med nanoteknik som genererar nanojoner i luften. Själva tekniken fungerar, men beskrivningen i presstexten låter verkligen mysko: "nanojonerna binder omkring tusen gånger mer vatten än luftjoner och befuktar även passagerarnas hud och hår". Så glöm inte schampo.

Ratar diesel
Under huven arbetar en bensinsexa på 292 hästar och den kuperar ihop med en elmotor på 200, däremot är totaleffekten strypt till 345 hästkrafter. Om du är intresserad av något dieselalternativ så kan du glömma det och anledningen är enkel - både japaner och jänkare ratar oljebrännare. Strömmen kommer från batterierna i bagaget och när kraften sinar så ser bensinaren till att ladda cellerna. Någon laddning med hushållsel varken går eller behövs göras. Lexus GS 450h har otroligt nog fem gånger mer avancerad teknik än i den första månlandaren men det behöver man inte bry sina små hjärnceller med.
Det enda man behöver veta är att förbrukningen ligger på 0,59 liter milen, att accelerationen till hundra rullar på 5,9 sekunder och att det roliga tar slut vid 250 km/h. Köregenskaperna är ruggigt bra och vi har fyra körprogram att välja mellan: Eco, Normal, Sport S och Sport S+. Alla bjussar på olika körstilar - från elbilskörning med noll i utsläpp till bränsletörstande sportbilsegenskaper. Därmed finns alla möjligheter att släppa ut 345 hästar på grönbete!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!