Dags för miljöombyte

Dagens testvagn är inte för vem som helst, men du som kan hosta upp drygt sexhundratusen får något alldeles extra på hjul. Lexus RX 450h är nämligen inte bara en fullvuxen stadsjeep, den har dessutom förstklassig komfort, ordentligt med klipp i maskineriet och som grädde på moset ligger bränsleförbrukningen på samma nivå som en småbil. Hur kan detta vara möjligt? Svaret på gåtan stavas hybridteknik!

Foto:

Lexus2009-06-15 08:20


Lexus RX 450h är en stor och tung pjäs fast med ett fint linjespel som på ett effektivt sätt döljer bilens omfång. Komforten är väl tillgodosedd med bekväma skinnsäten och interiören är precis så utmärkt som man kräver av en kärra i den här prisklassen. Så långt är allt förutsägbart, men det är när vi börjar granska tekniken som de stora överraskningarna väntar.

Rent samvete
Ordet hybrid betyder blandning, i Lexus RX 450h är det framdrivningen som är blandad genom att bilen drivs av en bensin- och tre elmotorer. Strömmen till elmotorerna (det finns tre på 167, 157 respektive 68 hk) kommer från batteristacken som i sin tur laddas automatiskt. Föraren behöver alltså bara tänka på att ha bensin i tanken och det går inte åt särskilt mycket. Soppatörsten är rekordlåga 0,63 liter milen och vad sägs om noll i utsläpp så länge färden sker med elektricitet? Interiört är allt sig likt, förutom att den traditionella varvräknaren har ersatts av en voltmätare. När startknappen tryckts in vaknar mätaren till liv, men det hörs absolut ingenting. Släpp bromsen, tryck lätt på gasen och bilen glider iväg helt ljudlöst. Tja, bara inte farten överstiger fyrtio km/h så klarar du dig i tre kilometer innan batterierna sinar och vinkelsexans 249 hästkrafter börjar arbeta. Den som vill kan följa hela energispelet på en 8-tums display.

Nytt världsrekord
Bilen har elektroniskt fyrhjulsdrift tack vare den bakre elmotorn på 68 kusar, vilken hela tiden håller koll på om framhjulen börjar slira. När plattan åker i mattan samarbetar däremot alla drivkällorna, men effekten stryps till 299 hästar. Därmed rullar det på riktigt duktigt: hundrastrecket nås på 7,8 sekunder, toppfarten är 200 samtidigt som koldioxidutsläppet enbart är 148 gram. Tekniken som japanerna använder för att nå dessa siffror är minst sagt avancerad men det fina är att föraren inte behöver bry sig det allra minsta. Lexusen är superlätt att ratta och bilens datorer ser hela tiden till att rätt kraftkälla används.
Den största nackdelen är prislappen som börjar från 573 100 kronor, men tar vi hänsyn till tekniken så är japanen förmodligen ett klipp. Utvecklingskostnaden har varit gigantisk och vissa källor påstår att varje såld bil är subventionerad. Japanerna vägrar att svara på frågan men en sak är i alla fall säker: nya Lexus RX 450h är väldens miljövänligaste stadsjeep.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!