Det ljuva livet

Vi passerar Fontana di Trevi och visst låter den romerska sevärdigheten bekant? Det var fontänen som Anita Ekberg badade i "Det ljuva livet" och filmtiteln passar utmärkt för nya Lexus IS 250. Det är lätt att trivas i japanernas lyxiga mellanklassare, vilket även gatusoparna i huvudstaden upptäckt. Fyra av dem har nämligen arresterats efter att ha roffat åt sig en miljon kronor i form av fontänens lyckopengar. Anledningen? Tja, för att köpa sig varsin ny Lexus!

Foto:

Lexus2006-02-16 08:41

Den italienska landsbygden gör sig snabbt påmind så fort man kommer utanför Rom. Här åker människor fortfarande i gamla Fiat 500 och en silvergrå Lexus väcker visst uppseende när vi parkerar på torget i ett mindre samhälle. Några av ortens invånare kommer fram och tittar nyfiket på bilen som har en märklig kombination av utpräglad exklusivitet utan att därför vara stor och vräkig.

Tyst som en mussla
Lexus IS 250 har tagit ett jättekliv rent designmässigt, med rena karossidor och högt uppdragen bakre midjelinje. Borta är både bakljusen med det transparenta ytterglaset och instrumenteringen som liknande ett sportigt armbandsur. Testbilen ser inte överdrivet strömlinjeformad ut men har enligt tillverkaren ett luftmotstånd på blott 0,27 vilket är ett mycket bra värde. Detta tillsammans med en specialtillverkad ljudisolerad vindruta gör kupén rekordtyst, vilket i sin tur gör att de åkande får mer nytta av 5.1 ljudanläggningen från Mark Levinson. Vad sägs exempelvis om 14 högtalare? Framstolarna är klädda i högkvalitativt svart läder och erbjuder suverän komfort. Baktill är inte utrymmet lika bra eftersom marknadsstrategerna har räknat med att IS-familjens barn flyttat hemifrån. I övrigt är interiören mycket påkostad med träpaneler i mittkonsolen och stora extremt tydliga mätartavlor på instrumentbrädan.

Musikaliska influenser
Testbilen är utrustad med den helt nykonstruerade vinkelsexan på 208 hästar. Gången är silkesmjuk och motorn går absolut vibrationsfritt ända upp till 7000 varv. Valet står mellan en manuell sexväxlad och en sexstegad automat, men då tillverkaren anger lägre förbrukning för automaten torde valet vara ganska enkelt. I början famlar man efter handbromsen på den eleganta träpanelen (med tjugo lager lack) som tillverkas av Yamahas pianofabrik, men det finns ingen. Den har nämligen blivit ersatt av en liten golvpedal på välkänt Mercedes-manér. Lexus IS 250 är å andra sidan inte en bil man gör handbromsvändningar med. Dieselmotorn på 177 hästar (IS 220D) är samma maskin som finns under huven på Toyota Avensis. Här är den om möjligt ännu bättre ljudisolerad och ger därför ett mycket civiliserat intryck. Visst hörs det att det handlar om en fyrcylindrig motor, men smidigheten och kraften står oemotsagd i dieselvärlden. Avslutningsvis stannar vi till vid Fontana di Trevi för att slänga en lyckopeng. Slanten måste kastas med ryggen vänd mot fontänen och din önskan måste vara hemlig. Arrivederci!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!