Kör med rent samvete

Dagens testvagn är inte för vem som helst, men du som kan hosta upp mellan fem- och sexhundratusen får något alldeles extra. Lexus RX 400h är nämligen inte bara en fullvuxen stadsjeep, den har dessutom förstklassig komfort, ordentligt med klipp i maskineriet och som grädde på moset ligger bränsleförbrukningen på samma nivå som för en småbil. Hur kan detta vara möjligt? Det är ju lite som att äta kakan och ändå ha den kvar. Svaret på frågan stavas hybridteknik!

Foto:

Lexus2006-05-04 07:04

Lexus RX 400h är i det närmaste identisk med systermodellen RX300. Med andra ord en stor och tung bil men med ett fint linjespel som på ett effektivt sätt döljer bilens omfång för ögat. Komforten är väl tillgodosedd med bekväma skinnsäten och komforten är så utmärkt som man kräver av en kärra för halvmiljonen. Så långt är allt förutsägbart för den här biltypen som vissa rödgröna politiker vill förbjuda i stadsmiljö - men det är när vi börjar granska tekniken som de stora överraskningarna väntar?

Grönt samvete
I ordet hybrid ligger betydelsen att något är blandat, i Lexus RX 400h är det framdrivningen som är blandad genom att testbilen drivs av såväl bensin- som elmotorer. Strömmen till elmotorerna (det finns faktiskt två på 154 respektive 68 hk) kommer från bensinmotorn och någon yttre laddning av batterierna behövs därför inte. Bilen tankas på vanligt sätt men bränsletörsten för tvåtonnaren är sensationella 0,81 liter per mil under blandad körning och till detta kommer att utsläppen är noll när enbart elmotorerna jobbar. Interiört är allt sig likt, förutom att den traditionella varvräknaren har ersatts av en voltmätare som är graderad till hundra procent. När tändningsnyckeln vrids om hoppar mätaren upp men det hörs absolut ingenting. Släpp bromsen och tryck lätt på gasen. Bilen börjar nu ljudlöst glida iväg och först när farten ökar kopplas bensinsexan på 211 hästar in. Den som vill kan följa hela kraftspelet mellan batteri, generator och de olika energiflödena via en display på instrumentbrädan.

Rullande skattesmitare
I startögonblicket är bilen fyrhjulsdriven men väl uppe i fart kopplas den bakre elmotorn bort och bilen blir framhjulsdriven. När plattan åker i mattan samverkar däremot alla drivkällorna och den totala effekten blir vips 271 hästar. Därmed rullar det på duktigt: hundrastrecket nås på 7,6 sekunder och toppfarten är 200. Tekniken som japanerna använder för att nå detta är minst sagt avancerad men det fina är att föraren inte behöver läsa instruktionsboken i onödan. Bilen är nämligen lekande lätt att ratta och systemet ska fungera underhållsfritt under många år. Vad blir då den miljömässiga och ekonomiska vinsten av att köra en Lexus RX 400h? Väljer man exempelvis en Volvo XC90 med dieselmotor så är skillnaden i bränsleförbrukning obefintlig, men väljer man den större vinkelåttan så är vinsten betydande - i runda slängar sparar man en halv liter per mil och minskar koldioxidutsläppen med 2,6 ton per år! Eftersom hybrider definieras som "miljöbilar" så slipper ägarna dessutom fordonsskatt i fem år (gäller bilar sålda innan den sista september i år) och trängselavgifterna i Stockholm. Snacka om att köra med rent samvete!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!