Läcker, lyxig & snål

Läcker, lyxig men ändå snål - så beskrivs nya Lexus CT 200h bäst. Med hybridteknik hämtad från märkesbrodern Toyota Prius blir det trevligt och sparsamt med en förbrukning på 0,38 liter milen och dessutom riktigt miljösmart eftersom utsläppet av koldioxid bara är 87 gram. Men infinner sig statuskänslan redan i "snikmodellen" då det står 269 900 kronor på prislappen? Vi har svaret!

Foto:

Lexus2011-03-18 08:06

Lexus är en framgångssaga som i början av nittiotalet slog sig in bland de fina märkena och blev en tuff konkurrent till BMW, Jaguar och Mercedes. Taktiken gick hem och i dag kan man säga att varumärket tillhör det absolut översta skiktet bland de så kallade premiummärkena. Nu är det dags för den första hybridbilen i lilla prestigeklassen.

Värld av flärd
Med sin längd på 432 centimeter blir CT 200h minstingen i Lexus-familjen, ändå ska den stå för den största försäljningen. Både den yttre designen med sina eleganta linjer och den småsportiga interiören bjuder på ett utsökt formspråk. Man finner sig snabbt till rätta bakom den greppvänliga ratten och komforten är fantastisk med bra utrymmen. Liksom på Toyota Prius kan man på en "kraftflödesmonitor" se hur de olika systemen arbetar. Grubblar du exempelvis över vilken motor som jobbar flitigast så avslöjas allt här. Hur det är med priset? Tja, basutförandet Eco kostar 269 900 kronor men det är först vid nästa utrustningsnivå Comfort (288 700:-) eller Sport (314 200:-) som lyxkänslan blir mest påtaglig, för att inte tala om Executive men då står det saftiga 385 500 på prislappen.

Blått eller rött?
Vi öppnar motorhuven och får en smärre chock - det är nämligen en simpel pinne till öppningen. Bilen rullar tyst iväg med hjälp av elmotorn på 82 hästkrafter och först i lite högre fart börjar bensinfyrans 99 hk att arbeta. När plattan åker i mattan samarbetar däremot båda drivkällorna, men effekten stryps till 136 hästar. Det räcker, men gör inte CT 200h till något krutpaket: hundrastrecket nås på 10,3 sekunder och toppfarten är 180.
Belöningen syns dock vid macken: japanen sörplar enbart i sig 0,38 liter milen medan koldioxidutsläppet är 87 gram. Med ett tryck på EV-knappen (Electric Vehicle) så förvandlas dessa siffror till noll, men batterierna räcker bara i två kilometer om du kör i femtio knyck. Ytterligare tre olika körprogram finns: "Eco" och "Normal" kombinerar el- och bensinkraft för mjuk och avkopplande körning medan det händer grejer när man väljer "Sport". Plötsligt dyker en varvräknare upp, instrumentpanelen skiftar färg från blått till ilsket rött och gasresponsen blir rappare.
Lexus CT 200h är riktigt klimatsmart och andas kvalitet rakt igenom - förutom missen med huvpinnen. Men även solen har sin fläckar!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!