Limo för "gröna mattan"

Lexus LS 600h är världens första miljölimousine och vann nyligen den åtråvärda titeln "Årets Chaufförsbil". För vart än lyxbilen dyker upp så är gröna mattan utrullad tack vare hybridtekniken. Ändå drabbas inte komforten på något sätt - resenärerna i baksätet kan smutta på färgglada drinkar och äta snittar medan den takhängda plasmaskärmen står för underhållningen. Limon är sprängfylld med avancerad teknik som får vanliga bilar att framstå som forntidsminnen!

Foto:

Lexus2008-04-28 07:11


Lexus LS 600h i långversion är en affär i miljonklassen, ändå subventioneras varje exemplar av tillverkaren. Japanarna avslöjar inte några siffror, men det är stora summor inblandade. Lyxbilen är nämligen världens mest avancerade och den största vinnaren är faktiskt inte ägaren - utan miljön! V8:an kamperar nämligen ihop med en kraftig elmotor och resultatet får oss att tappa hakan. Vad sägs om att kunna förflytta 2,5 ton på blott 0,93 liter milen och 219 gram koldioxid per kilometer?

Före sin tid
Testbilen är vit som en magnecyl och måhända är det en signal till konkurrenterna. Lexus LS 600h har nämligen gett dem många sömnlösa nätter och konstant huvudvärk. "Hur i helsike ska vi slå det här" har det resonerats i styrelserummen hos såväl Audi, BMW som Mercedes. Och det blir inte lätt, om det överhuvudtaget är möjligt! Jänkarna kallar fenomenet för "state of the art" vilket betyder "högsta nivån av utveckling" och det är bara konstigt att den rullande privatjeten inte kan flyga. Lexusen klarar nämligen att fickparkera av sig själv, bromsa inför tänkbara faror och farthållaren fixar automatiskt rätt avstånd till framförvarande bil i upp till 170 knutar. Hur det funkar? Tja, det är en lååång historia i sig men tekniken består av kameror, infraröda projektorer, sensorer och radar. Många nyfikna provresenärer fick sitt livs spratt när bilens datorer tog över kommandot och automatiskt fickparkerade 515 centimeter limousine. Snacka om autopilot!

Värld av flärd
Lexus LS600h i långversion rymmer fyra personer för ytterst bekväm transport och att påstå man sitter bra är en underdrift, man sitter förträfflig redan i standardversionen för 1 055 000 kronor. Men hostar du upp 343 000 ytterligare så inkluderas alla godbitar i tillbehörslistan varav det mest vanebildande är uppgraderingen av baksätet. Komforten kan närmast jämföras med en Hästens säng vilket innebär att man sitter, ligger, sover och drömmer gudomligt. Speciellt på högersidan eftersom den främre passagerarstolen kan fällas ihop med en knapptryckning och vips har man en liggfåtölj med tre massageprogram.
Föraren bjuds också på en sällsam upplevelse: man bländas av finishen på träinläggen och låter sig förföras av det handgarvade lädret. Mäktigast är ändå upplevelsen av att glida fram totalt ljudlöst genom city tack vare hybridtekniken. Under huven arbetar nämligen en V8 på 394 hästkrafter i kombination med en elmotor på 224. Det totala effektuttaget är dock begränsat till 445 kusar men hästparken går inte att ta minste på. Att dessutom gröna mattan är utrullad vart du än kommer är en "ren" bonus!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!