Lyxkryssning på Rivieran

Lyxkryssningar har blivit enormt populära - även bland landkrabbor! Ja, det behövs varken sjösjukepiller eller flytväst och istället för tio dagar så väljer du själv när lyxskutan ska gå i hamn. Däremot är biljetten lite dyrare, fast med tanke på lyxen som ingår så är det rent av ett fynd. Även här kan man smutta på färgglada drinkar och äta snittar i baksätet medan den takhängda plasmaskärmen står för underhållningen. Välkommen ombord på femstjärniga Lexus LS 460!

Foto:

Lexus2007-04-03 07:25

Bilhistorien är full av knäppgökar som haft visionen om att skapa den fulländade lyxbilen. Många idéer har presenterats under årens lopp men ytterst få har blivit verklighet. Lexus har kommit att framstå som den ultimata lyxbilen och japanerna hävdar att nya LS 460 riktar sig till en helt ny målgrupp. Dessa kunder nöjer sig inte enbart med lyx och flärd, utan vill även ha de senaste innovationerna när det gäller säkerhet och miljöteknik.

Åtta steg mot snålhet
Lexus LS 460 är en klassisk lyxsedan på drygt fem meter. Den rymmer fyra personer för ytterst bekväm transport och påstå att man sitter bra är en underdrift, man sitter förträffligt. Vill man ändå ha mer utrymme där bak för att obehindrat kunna läsa sin "Financial Times" så beställer man bilen i lång version. I minsta detalj har tillverkaren sett till kundens komfortönskemål, det gäller alltifrån läderklädseln, luftfjädringen, ljudnivån till den förstklassiga musikanläggningen. Allt är på topp och det inkluderar även miljötänkandet. Under huven arbetar en vinkelåtta på 381 hästar som tar dig till hundra på 5,7 sekunder och vars toppfart är 250. Men faktum är att om man kör lugnt och sansat så stannar förbrukningen på under en liter milen, vilket är imponerande. Allt har gjorts för att bilen ska dricka så lite som möjligt och det inkluderar även en åttastegad automatlåda.
Köregenskaperna är fantastiska för att inte tala om tekniken under skalet. Mest imponerande är skyddssystemet om du blir rammad bakifrån. En radar bedömer olycksrisken och ser till att de främre nackstöden trycks fram precis så de ligger an mot huvudet. Skyddet blir då maximalt mot de obehagliga whiplashskadorna. Systemet håller även koll på föraren tack vare en kamera på instrumentpanelen. Om förarens huvud är bortvänt från vägen och den främre radarn upptäcker ett hinder så bryter helvetet löst. Provturen rullar vidare på den underbara kuststräckan mellan Nice och Frejus. Vägen går i oändliga kurvor och bjuder på en oförglömlig lyxkryssning efter Medelhavet. Bilen är genast med på noterna och det går undan i böjarna. Har man däremot passagerare i baksätet vill det till att köra lugnt och försiktigt. Naturlagarna kan inte ens Lexus rå på och vi vill ju inte få några fläckar efter paraplydrinkar och trekantssnittar i en vagn för 821 600 kronor!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!